Общината поетапно приключва започнатите проекти, за да не изпадне в транспортен колапс
Затлаченият от ремонти и затворени улици пловдивски трафик ще бъде облекчен, преди Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) да затвори Бетонния мост и да спре една от връзките между кв. "Кючук Париж" и центъра на града, обещават от ръководството на общината.
По тази причина провеждат редовни срещи с изпълнителите, които вече дават крайни срокове за работата по подлеза "Модър-Царевец" - алтернатива на моста за влизане в район "Южен", и реконструкциите на големите шосета. Жителите на района отдавна се притесняват от
неизбежното събаряне на съоръжението,
защото е прекалено ниско над релсите и в момента пантографите на влаковете падат, за да минат под него, а това спъва модернизацията на скоростната жп линия Пловдив - Свиленград.
От НКЖИ твърдят, че цялата работа по повдигане на моста ще приключи за 6 месеца. Жителите на "Кючук Париж" обаче се съмняват.
Все още в главите им е споменът за ключовата ул. "Даме Груев", която бе затворена почти 2 години, макар да е под един километър. В края на 2023-а движението там беше пуснато, но все още около читалище "Христо Ботев" стоят непремахнати огради.
За да не рискуват бутането на моста да създаде нов проблем за шофьорите в "Южен" и съоръжението да остане непостроено по-дълго от предвиденото, общинарите настояха НКЖИ да анексира договора с изпълнителя, за да бъде ясно записано, че
ще има неустойки при забавяне
- едно от трите условия, поставени от градската управа, преди да издаде разрешението за строеж.
Друго искане било да се преразгледа целият проект, понеже по него е имало забележки, а за една година никой нищо не променил.
"Успяхме да решим въпроса и те си го поправиха, както ние искахме", обясни зам.-кметът по строителството инж. Тошо Пашов. Той каза още, че вече има готовност да издадат документа до края на април.
Последното от трите условия на общината е свързано с имотите на националната компания, необходими за реализиране на изхода от пробива под Централна гара. В район "Южен" той излиза зад автогара "Родопи".
"Какво се получава - имаме един суперскъп подлез и го пращаме къде? Отсреща в имотите на НКЖИ, където ние не можем да направим нищо", коментира Пашов.
Без тези терени нямало как да бъдат направени развръзките и колите, излизайки от пробива, ще попадат в тясната ул. "Димитър Талев" като във фуния.
След като и трите изисквания на общината са изпълнени, въпросът кога ще стартира работата по Бетонния мост остава изцяло в ръцете на градоначалника Костадин Димитров.
"Разрешителното за строеж важи 5 години
От кмета зависи кога ще открие строителната площадка", заяви пред "24 часа" инж. Пашов.
Самият Димитров смята, че най-добрият вариант е дейностите да започнат през лятото.
"Нашето настояване е Бетонният мост да бъде затворен след 15 юни. Нагласата е да имаме период на ваканция и отпуски и да се работи, когато градът не е толкова задръстен от движение", обяви кметът.
Това е крайният срок, който е могъл да се договори, за да приключи всичко до коледните празници и живеещите в "Кючук Париж" да минават по нов мост преди края на годината.
За затварянето на ключовата връзка между район "Южен" и останалата част на града от общинското предприятие "Организация и контрол на транспорта" ще трябва да създадат временна организация на движението.
Най-близката алтернатива е надлез "Родопи",
имайки предвид, че пробивът под Централна гара ще бъде завършен следващата година. Той излиза на "Кукленско шосе", част от което обаче в момента е в процес на реконструкция.
Ремонтните дейности там започнаха в началото на март. Работата беше планирана преди години, но общината изчакваше да приключи драмата с ул. "Даме Груев", за да не се парализира трафикът в квартала изцяло.
Състоянието на "Кукленско шосе" е лошо,
тъй като оттам минават тирове за индустриалната зона, а пътя използват и идващи от Родопската яка. Половината от работата е завършена, а Костадин Димитров увери, че фирмата изпълнител е поела ангажимент да завърши западното платно за 45 дни.
Освен надлеза шофьорите имат още две опции да стигнат до "Кючук Париж" - "Коматевско шосе" и пробива "Модър-Царевец". От първата копка на новия подлез, свързващ районите "Южен" и "Западен", вече изминаха 3 години и най-сетне му се вижда краят.
Първата копка беше направена на 7 януари 2021 г. и според инж. Пашов около 15 април ще бъде издаден акт 15. Финализирането на "Модър-Царевец" се проточи, тъй като по обекта работиха няколко различни дружества - самите строители, изпълнителите на Южния обходен колектор, ЕВН, ВиК, НКЖИ.
Преминаването през кръстовището между бул. "Хаджи Димитър" и ул. "Царевец" и "Солунска" в момента е затруднено. Завоят по последната е невъзможен до 22 април, понеже там се изгражда голяма шахта за Южния обходен колектор.
Тръбата трябва да продължи след това по "Царевец", като обаче не се очаква улицата да бъде затворена. Вместо да бъде положена под сегашното платно, каквато беше първоначалната идея, строителите ще работят отстрани, а след това ще изградят ново.
Ако шофьорите решат да използват "Модър-Царевец" за влизане в "Кючук Париж", те излизат директно на кръстовището с
булевард "Александър Стамболийски", който в голямата си част е разкопан
също заради работата по Южния обходен колектор.
Надеждите на хората от квартала поне след това трасето да бъде разширено и да поема по-голяма част от трафика обаче бяха попарени.
Според инж. Пашов средствата, необходими за отчуждаване на имоти по пътя на евентуално второ платно, са прекалено много. Затова от общината обмислят друго решение - създаване на изцяло нова улица.
В полето между "Кючук Париж" и "Остромила" минават изоставени релси. Теренът ще бъде освободен от НКЖИ като част от споразумението с националната компания. Няма яснота кога може да стане това.
Множеството започнати едновременно инфраструктурни проекти пречат на трафика в Пловдив повече от година. Бутането на Бетонния мост би утежнило положението още повече.
"Дано наистина завършат другите връзки преди падането на моста, че иначе ще се наложи да излизаме с хеликоптер от квартала", казват в "Кючук Париж".