Закъснението в ремонта на пистата в авиобаза Граф Игнатиево май ще се окаже по-голямо, отколкото военните го представят. След като през март се разбра, че има риск той да не приключи навреме и приемането на F-16 да се забави, Министерството на отбраната е пуснало обществена поръчка, с която да удължи ресурса на още от самолетите МиГ-29.
Съветските изтребители са единствените, с които армията ни в момента разполага, за да пази небето. Много от тях обаче са с изтичащ ресурс - и заради трудното набавяне на части, но най-вече заради невъзможния ремонт. Те се обслужват предимно от воюващите Украйна и Русия.
По неофициална информация, годни да летят са само пет МиГ-29 и трябва да се ползват до пристигането на американските самолети F-16. Първите се очакват у нас в началото на 2025 г., но за да ги приемем, трябва да приключат ремонтът и разширяването на пистата в Граф Игнатиево. Докладът за състоянието на въоръжените сили от 2023 г. отчете сериозни забавяния там. Освен това в края на годината се появил проблем - новата писта се наводнява. Тепърва се изготвя проект за поправката ѝ. А ако ремонтът не приключи в срок, то
ще се наложи България да плаща на САЩ, за да съхранява новите ни изтребители
Това би означавало, че страната ни ще трябва да разчита на МиГ-29 за по-дълго, отколкото се очаква. Първоначалната идея на военните бе да се удължи ресурсът на няколко самолета, така че да изкарат до идването на F-16 и усвояването им от армията. Затова и още през 2022 г. тогавашният служебен военен министър Димитър Стоянов пусна две поръчки - за ремонт на 6 двигателя и за закупуване на нови. Последната приключи неуспешно. А първата бе спечелена от българското дружество ТЕРЕМ-ХОЛДИНГ ЕАД. То обаче няма капацитета да изпълни тази задача, затова и мислеше да разчита на украинския Луцки ремонтен завод “Мотор”, на който да изпрати двигателите. Малко по-късно договорът се провали заради притеснения на военните, че може и да не си получим двигателите обратно. Размяната на техника е затруднена заради войната там - България вече втора година опитва да си прибере ремонтирания военнотранспортен самолет “Антонов” от Украйна.
Така поръчката за шестте двигателя спечели полска фирма. Макар и дала по-висока цена - 15,490 млн. лв. без мито и ДДС, тя бе единственият друг участник.
Срокът за ремонт на всеки един от двигателите е девет месеца
от датата на предаване. Не е ясно как върви той в момента. След ремонта двигателите на МиГ-29 трябва да изкарат поне 7,5 г., като заводът ще даде гаранция за тях до първите 100 летателни часа.
Точно 7 г. пък ще трябват, за да може България изцяло да премине на американските F-16. Доставката на последния от поръчаните общо 16 самолета се очаква през 2028 г.
Преди тази поръчка, пак през Полша, бяха осигурени други два двигателя за МиГ-29 - с толкова лети всеки един от самолетите.