От двуетажните България пести 100 милиона лева
В 23,59 часа на 11 април изтича срокът за подаване на оферти по втората най-голяма поръчка за нови влакове. Тя е за 1 108 747 490,77 лв. и е за доставка на 35 електрически мотрисни влака, с капацитет от минимум 200 седящи места срок за поддръжка 15 години и обучение на персонал.
Периодът на доставка е с максимална продължителност от 28 месеца, първоначално беше 33, и последваща поддръжка от 15-17 години за различните бройки подвижен състав.
Поръчката бе обявена на 26 януари, но на 22 февруари френската “Алстом” обжалва в КЗК, а пет дни след това министерството спря процедурата. След това КЗК не уважи жалбата на французите и поръчката бе задвижена, а срокът за офертите беше удължен до 11 април. Заради скъсяване на времето за усвояване на парите от плана за възстановяване, който е до краят на 2026 г., срокът за доставка беше намален.
Процедурата за 35-те нови електромотриси успя на натрупа история. Първоначално тя беше обявена на 4 септември 2023 г., но спряна от КЗК след жалба от “Шкода". Тогава министърът на транспорта Георги Гвоздейков заяви, че ведомството му няма да обжалва, а ще я обяви наново с преработени условия. Направени бяха такива за техническата спецификация. Намалени са местата за велосипеди от 10 на 4, а за инвалидни и детски колички от 4 на 2. Въведени са базови европейски норми за тези мотриси, които не изискват пренастройване на производствените линии на производителите.
Преди седмица пък стана ясно, че за двуетажните 7 електрически мотриси е подадена оферта от “Щадлер Полска” със седалище в град Шедълце. Ценовото предложение е за 300,5 млн. лв. без ДДС при прогнозна цена от 410,52 млн. Това означава, че от тази поръчка България спестява 100 млн. лева.
Седемте двуетажни композиции трябва да са с капацитет от минимум 300 седящи места, а поддръжката им да е за срок от 15 години, предвижда се и обучение на персонал. Срокът за подаване на офертите изтече на 28 март, а отварянето на офертите беше в петък - 29 март.
Това всъщност е втората процедура за двуетажните мотриси. Първата през януари, когато пак имаше една оферта, бе прекратена. Тогава предложението дойде от консорциума 7 DDEMU, но кои са фирмите в него, не беше съобщено. Ценовата оферта е подписана от Хенри М. Егетер, вицепрезидент по продажбите на германската Vossloh Rolling Stock. Тази фирма участва в търговете за доставка на маневрени локомотиви и за 10 други в съдружие с китайската CRRC Zhuzhou Locomotive CO. И в двата случая техният консорциум бе отстранен.
Така изглежда двуетажна мотриса на “Щадлер”.