Ако се предприеме преобразуването, няма да има кой да пази природата и да осигурява евтини дърва за хората
Дали горите незабележимо няма да станат изцяло частни, ако държавните горски предприятия се превърнат в търговски дружества.
Тази идея, която се върти упорито в публичното пространство, притесни всички - от науката, през бизнеса до браншовите организации. Всички знаят, че от правилното стопанисване на горите зависи да имаме прясна вода, устойчив климат, природно разнообразие и т.н.
Оказва се, че изискването горските ни предприятия да станат търговски дружества е едно от условията за влизането на България в ОИСР, твърдят от финансовото министерство. А също така и част от приетия през 2019 г. Закон за публичните предприятия, където е записано, че държавните предприятия трябва да бъдат преобразувани или в акционерни дружества, или в държавни институции. В доклад на финансовия министър в оставка Асен Василев до Министерския съвет, пратен на 6 март тази година, се посочва, че това решение трябва да се вземе, за да бъде изпълнена и мярка по плана за възстановяване като ангажимент към Европейската комисия, включително във връзка с приемането на България в еврозоната.
Тази реформа с преобразуването на държавните предприятия има за цел да вкара по-ясни правила при управлението им - ако ще са търговски дружества, да спазват всички
корпоративни правила, включително за фалит и приватизация,
ако ще са държавни институции – да са към бюджета, се посочва още в доклада. В него Василев припомня, че с предходно решение на Министерския съвет от 21 декември 2022 г. е даден срок от шест месеца горските стопанства да станат акционерни дружества.
Министерството на земеделието, което е принципал сега на горските предприятия, обаче е против тяхното преобразуване. Мотивите са, че в сегашния вид те изпълняват оптимално и балансирано възложените им публични функции – екологични, социални и икономически.
“Като страна кандидат-член България полага усилия да бъде призната за държава, прилагаща насоките на ОИСР за корпоративно управление на държавните предприятия. Т.е. условието за членството е прилагането именно на тези принципи и насоки”, посочват от министерството.
Опасението на екипа на земеделския министър Кирил Вътев идва от това, че превръщането на горските стопанства в търговски дружества води до сериозен риск от намаляване на контрола от страна на държавата по отношение на управлението на огромен природен капитал, каквито са държавните гори, които са 73% от всички у нас.
От агроведомството посочват още, че
безпричинно ще бъде нарушен постигнатия баланс
на изпълнението на икономическите, социалните и екологичните функции нва предприятията. И допълват, че те имат основно роля в опазване на горите и за осигуряване на евтини дърва за огрев чрез директни продажби за домакинствата.
Проблем може да се получи и от това, че при доминиращ стремеж към печалба непазарните дейности, в т.ч. залесяване, защита на горите от болести и пожари, опазване от бракониери, запазване на биоразнообразието и дивеча, може да бъдат в голяма степен пренебрегвани.
В едно от последните си изслушвания в земеделската комисия в парламента, което се проведе в началото на март, Вътев коментира, че на проведена онлайн среща с ОИСР през декември сме поели ангажимент да изпратим доклад, в който защитаваме тезата, че не трябва да има преобразуване на горските предприятия. Министърът обясни, че този доклад е готов и е 89 страници. В него има и предложение, че ако не се приеме българската позиция, то тогава това преобразуване да се отложи за края на 2025 г.
Опасността да се превърнем в пустиня
с едно такова уж нищожно действие в изпълнение на някакви критерии на ОИСР може да бъде фатална за страната ни, коментира преди дни в интeрвю за “24 часа” и Меглена Плугчиева - бивш вицепремиер и министър на земеделието. По думите й, ако горските предприятия станат акционерни дружества, те ще могат да бъдат обявявани във фалит и ликвидация, но най-голям риск идва от това, че ще могат да се приватизират. Така 80% от българските гори, които са държавни и които трябва да се стопанисват устойчиво и стабилно, може да отидат в частни ръце.
В Европа държавата ги стопанисва
В анализ от 2021 г. Изпълнителната агенция по горите пише, че повечето гори в Европа се управляват чрез държавни горски предприятия.
Примери за това са Германия, Франция, Полша, Румъния, Чехия, Словакия, Литва, Финландия.
Друг модел бил чрез държавни агенции, както е във Великобритания, Словения, Естония, Нидерландия, Белгия с цел защита на публичните им функции.
От тези държави единствено Румъния и Нидерландия не са членки на ОИСР. Поради това става ясно, че не е задължително да се прави преобразуване на държавните прeдприятия, след като има примери за държави, които не са го направили и все пак се допуснати за членство. (24часа)