Като седите до по-способен колега, и вие повишавате ефективността си. Като седите до лош, влизате в "гъстота на токсичност"
"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.
Изследователи от авторитетни компании установиха, че и за ефективното управление на работните колективи действа онова правило, което всяка учителка на първокласници прилага. Тя слага непослушковците да седят на чиновете до прилежни ученици и умиротворява класа. Е, същото се случва и при възрастните - посредствените служители стават по-добри, когато седят до блестящи колеги.
Изводите от американското изследване са полезни на мениджърите, защото производителността на неудовлетворените работници спада, а това струва скъпо. Но и вие можете да го използвате, ако имате право да си изберете къде да седите в офиса. Близостта до колега, който има напълно различен подход към работата от вашия, може да бъде лесен и ефективен начин за повишаване на енергията, мотивацията и продуктивността ви.
Изследване на Harvard Business School разкрива, че мястото е от ключово значение. Настаняването на правилните типове служители един до друг води до повишаване на продуктивността с 15%. При фирма, в която работят 2000 служители, пространственият мениджмънт може да означава увеличение на печалбите с 1 млн. долара на година, твърдят изследователите.
Проучването е проведено в голяма технологична компания, която има офиси в САЩ и в Европа, точно сред 2000 служители в продължение на 2 години.
Първо е анализирана индивидуалната производителност на всеки. След това е измерван нов показател, означен с термина "преливане".
При експеримента служителите били разделени в три категории според личните им показатели. В първата били продуктивни - работници, които показват висока ефективност, но по-ниско качество на работата. Във втората сложили ориентираните към качеството - служители, които не са най-продуктивни, но изпипват детайлите до съвършенство. В третата категория влизали служителите, които се представят средно и като продуктивност, и като качество.
После изследователите наблюдавали как служителите от различните категории си влияят, щом бюрата им са близо.
Когато добър и посредствен служител седят един до друг, по-слабо представящият се става по-продуктивен. Резултатите на по-добрия почти не се влошават, посочва Майкъл Хаусман, един от авторите на изследването. Той подчертава, че положителните навици се преливат върху околните по-лесно от негативните.
Ако сте сред служителите, които не се представят на най-високо ниво, не трябва да избягвате онези, които се представят по-добре от вас. Това е начинът да научите нещо ново като компетентност и като стил на работа. Грешка е да се стремите да сте до колеги, с които сте приблизително на едно равнище и имате сходни способности. Изследването показва, че преливането е минимално за подобрение в професионалните сфери, в които служителят така или иначе е компетентен. Т.е. от колегата, който знае и може колкото вас, няма какво да вземете.
Това проучване не отрича резултатите от други, според които лошото поведение на служителите влияе на колегите им. То обаче хвърля нова светлина върху степента на влияние, която се оказва, че зависи от разстоянието. Изследователите разглеждат феномен, който наричат "гъстота на токсичността".
"Ако добър служител е в радиус 7-8 м от токсичен служител, вероятността прилежният да се превърне в проблемен се удвоява. Вероятността един служител да бъде уволнен заради лошо поведение нараства със 150%, ако той се намира в зона, която има висока гъстота на токсичността", обяснява Хаусман.
Иначе казано, ако седите по-далеч от място, където са концентрирани колеги с неприятни навици, които ги мързи да работят, вероятността да се заразите от тях е по-малка. И безспорно ще се чувствате по-щастливи.
"Най-важният и обнадеждаващ извод от нашето проучване е, че доброто представяне се прелива по-лесно от лошото и че доброто поведение е по-заразно от токсичното. Този ефект може да се дължи на факта, че хората имат конкурентен характер - искат да се представят на същото и дори на по-добро ниво от околните", обяснява Хаусман.
В "Точният човек" можете да прочетете още:
Най-сигурният признак, че сте намерили идеална работа
Най-сигурният признак, че трябва да смените работата
Как да се справяте с шеф емоционален манипулатор, който вменява колективна вина
10 банални, но подхлъзващи въпроси на интервю за работа
Имате успех, ако избирате работата си и по началника
Човекът с най-хубавия костюм невинаги е най-големият шеф
Как пророчеството на приемането помага в кариерата
Три знака издават, че имате неподозирана суперсила за професионален успех
Научно доказано: Умствените контрасти са ключът към успеха