Връщат броячите, които показват колко време ще свети зелено или червено
BUS лентите ще имат отделна сигнализация като тази за трамваите
В България се въвежда нов вид светофарна секция само с жълта мигаща светлина. Тя ще се поставя встрани от сегашните светофари, за да повишава вниманието на водачите, когато завиват наляво или надясно, но
трябва да пропуснат други участници в движението
– коли, трамваи, велосипедисти или пешеходци. Това предвижда проект на нова наредба за организиране на движението по пътищата със светофари, която е пусната за обществено обсъждане.
Самите изисквания за това дали да има отделна светофарна секция за завой наляво се променят - проектантите ще трябва да вземат решение дали да отделят левия завой в отделна фаза, като се съобразяват със статистиката на катастрофите на това място и със съотношението на конфликтните потоци.
Например ако на едно кръстовище за последните 12 месеца са станали повече от 3 сблъсквания на движещи се направо коли и завиващи наляво, това е основание да се прави отделна секция на светофара за ляв завой, пише в проекта.
Критериите за поставяне на нови светофари
са значително по-подробно написани
в сравнение със сега действащата наредба за светофарите от 1999 г., когато бе написан изцяло нов Закон за движение по пътищата.
Например, когато има вход или изход от улица към имот, сгради или цял квартал, светофар се поставя само ако в делничен ден на платното по този изход
излизат повече от 190 коли на час
и улицата е с една лента за движение в посока. Ако е с по две ленти, интензивността трябва да е 240 коли на час.
Светофар за пешеходци се поставя само ако има повече от 150 души на час. А когато велосипедна пътека пресича улица, светофар е нужен при над 50 велосипедисти на час в делничен ден.
А за да се виждат по-ясно сигналите, стандартът допуска околовръстната ивица на контрастния екран да бъде оцветена в бяло или жълто. По този начин се избягва фантомефектът, при който светофарът може да подлъже шофьорите заради отразена външна светлина.
Друга новост в наредбата е, че BUS лентите в градовете вече ще имат отделен светофар, от чиито сигнали
ще се ръководят водачите на автобуси и тролейбуси
Той изглежда като сегашните, предназначени за трамваите - кръг с общо 4 светещи точки с луннобял цвят.
Тези светофари обаче ще регулират движението само докато водачът от градския транспорт е върху BUS лентата. Извън нея той ще се ръководи от сигналите на останалите светофарни уредби.
С наредбата най-после се определят стандарти за средствата за отчитане на оставащото време, каквито досега нямаше.
В много градове преди време бяха монтирани такива устройства, които
ориентират шофьорите след колко време ще се смени сигналът
на светофара. Те обаче бяха премахнати, след като стана ясно, че не фигурират в никакъв закон или наредба.
Изискването към тези устройства е да имат форма на квадрат и на черен фон да проектират зелени и червени цифри, изобразяващи секундите оставащо време до смяната на сигнала без прекъсване.
Новост е и допускането светофарните уредби да се управляват с помощта на специализиран централизиран софтуер, какъвто и без това вече се използва, особено в големите градове. При програмирането обаче
има пределно допустима продължителност на сигнала
Например за пропускането на пешеходци минимумът е 6 секунди, а за пропускането на трамваи - 20 секунди.
Максималната продължителност е 120 секунди, но може да е и по-голяма за преносимите светофари, с които се регулират стеснени участъци от пътя при ремонти.
Цял раздел в наредбата е посветен на пригаждането на светофарите към нуждите на незрящите хора. Например звуковият сигнал, който се активира при зелена светлина на светофарите за пешеходци,
ще има вече различен звук и различна продължителност
в различните посоки на пресичане, за да не обърква хората, които се ориентират по звука.
За по-лесната им ориентация бутоните, които активират разрешителния за преминаване на пешеходци сигнал, ще издават звук, който указва къде точно се намира самият бутон. След активирането му този звук престава.
Специално за тях на бутоните за подаване на заявка за зелен сигнал от страна на пешеходец ще има надпис с брайлово писмо.
Велосипедните сигнали - долу в ниското
За светофарите за велосипедисти се определя писан стандарт - те са като обикновените, но диаметърът на светещото поле трябва да е 10 сантиметра, за разлика от стандартните, които са с 20 сантиметра в града и 30, ако са извън населено място. По-големите велосипедни светофари често объркват водачите на МПС, освен това те трябва да се монтират по-ниско от нормалните, за да не ги бъркат шофьорите.