Кабинетът възложи на министъра на транспорта да проведе процедурата за обществен превоз с железопътен транспорт
Министерският съвет прие решение в сряда за провеждане на процедура за избор на превозвач за обществен превоз с железопътния транспорт, включващ превоз на пътници на територията на цялата страна.
Правителството възлага на министъра на транспорта и съобщенията да проведе процедурата по реда на Закона за обществените поръчки и при спазване на изискванията на Регламент (ЕО) № 1370/2007 на Европейския парламент и на Съвета от 23 октомври 2007 година, се казва в правителственото прессъобщение.
Предвижда се договорът за извършване на пътническите превози да бъде сключен за срок от 15 години, считано от 1 януари 2025 г. В случай, че сключването на договора за обществена услуга доведе до смяна на оператора, се предвижда прехвърляне на правата и задълженията на работниците и служителите, заети в настоящия оператор и спазване на определени социални стандарти за целия персонал, участващ в предоставянето на услугата за обществен транспорт.
В условията на поръчката ще се включат изисквания за продължителност, редовност, капацитет и качество на предлаганата услуга, както и редът за тяхното отчитане. Изпълнението на поръчката ще се осъществи с подвижен железопътен състав, предоставен от държавата, както и със собствени влакове, при условия и ред, определени в документацията за обществената поръчка.
Действащият договор за обществен превоз на пътници с влакове беше спечелен от БДЖ през 2009 г. По него държавният жп превозвач получаваше субсидия от 170 млн. лв. Той изтича в края на годината.
Още преди месеци "24 часа" попита жп експерти за процедурата и те допуснаха, че за първи път от 135 години може да се появи конкурент на БДЖ.
На 25 октомври миналата година пловдивската "ПИМК рейл" получи от "Железопътна администрация" първия лиценз за частен пътнически жп превозвач. Тогава един от собствениците на ПИМК Пенко Несторов, каза пред "24 часа", че имат една година, за да стартират проекта и бизнес-плана.
"Оглеждаме възможностите за трасе, по което да пуснем влакове. Основното е София-Бургас, където по завършени участъци от жп линията са позволени по-високи скорости, а и автоматизирано управление на влаковото движение, което дава по-голяма пропускателна способност. Само тогава има смисъл да се инвестира в нов подвижен състав", каза още той.
Дали "ПИМК рейл" ще участва в надпреварата за жп превозвач на пътници зависи от това каква ще е поръчката. Тогава от компанията коментираха, че ако е за цялата мрежа, но тогава едва ли някой може да конкурира БДЖ.
Жп специалисти коментираха, че в надпреварата може да включат и чужди компании.