- Новите колела ще се отдават за 2 лв. на час
- Включиха зарядни и на пристана в "Крайморие"
Бургас ще посрещне лятото с нова услуга - масово предлагане на електрически велосипеди.
Тези с въртящи педали и с верига ще се предоставят за почасово ползване като услуга от общината, става ясно от докладна на кмета Димитър Николов. Така
градът прави поредна крачка за пълна електрификация на обществения транспорт,
след като преди 3 г. първи въведе електрическите автобуси по всички градски линии.
Общинският съвет ще гласува предложението на кмета на предстоящата сесия с изменение и допълнение на Наредбата за местните такси и цени на услугите.
Според кмета електровелосипедите могат да бъдат пуснати веднага, ако гласуват цената, на която ще се отдават за ползване. Те вече са закупени и се чака одобряване на тарифата за почасово ползване.
Изчисленията на местната администрация показват, че обслужването на новата услуга на месец ще струва 7260 лв. При тези разчети най-приемливата цена за наем на електрически велосипед на час е 2 лв. За да има рентабилност, услугата е изчислена при ползване на возилата за около 3500 часа на месец.
"Закупили сме тези велосипеди с цел надграждане на услугите за екологично, достъпно и удобно придвижване в града. Опитът показва, че в Бургас има засилен интерес от ползване на такива средства за придвижване", обяснява кметът защо се въвежда новата услуга.
Според него най-голямата полза от електровелосипедите ще е, че хората по-бързо ще се движат до различни краища на града, избягвайки натоварения трафик. В същото време услугата е екологична.
"Цели се и поддържане на тенденцията за намаляване на колите в центъра и постигането на ефект за намаляване на вредните емисии от изгорели газове в атмосферата, съответно по-добро качество на живот. Чрез този леснодостъпен транспорт се придава и
нов облик на града като екологичен център,
предлагащ удобни услуги и решения, насочени към разтоварване на трафика и създаване привлекателна среда за живеене", казва Николов. Затова той предлага 2 лв. на час за наемане на електровелосипед като разумна цена.
С нея ще се покрият и разходите за обслужващия персонал, сервизът и администрирането на услугата, която ще може да се поръчва и чрез мобилно приложение.
Специално за електровелосипедите бе изградена мрежа от зарядни станции на 11 места в града. Те са леснодостъпни и в райони с голям пътникопоток. Возилата са оборудвани с GPS.
За първи път Бургас пусна електровелосипеди пред 2017-а, но бройката им бе символична. От 7 велосипеда в началото сега са в пъти повече и дават заявка да се превърнат в масов зелен транспорт.
Електрическите колела са по джоба на всеки и очакванията са да се ползват редовно. Пускането на новата услуга се вписва в стратегията на местната власт за по-екологичен градски транспорт във всички форми.
През 2021 г. бяха пуснати 56 електробуси, закупени от Испания. Возилата на ток смениха по-старите на метан, които бяха пренасочени да обслужват периферните линии до кварталите извън града.
Ползите от електрическите коли вече се усещат - по улиците
шумът намаля, а въздухът се избистри от вредни емисии,
показват замерванията в Бургас.
В контекста на електрификацията на лодкостоянката в кв. "Крайморие" бяха включени преди дни и 4 зарядни станции за електрически плавателни съдове.
Така по мнението на специалисти пристанът вече е най-модерният по нашето крайбрежие от този тип.
Две от станциите са монтирани на кея, а другите – до офис сградата на обекта. Те превръщат лодкостоянката в "Крайморие" в хъб за електрически лодки, които не замърсяват околната среда.
Осигуряването на новите съоръжения е по проект на община Бургас за подобряване на условията за рибарите и модернизация на кея, финансиран със средства от Европейския фонд за морско дело и рибарство и от републиканския бюджет.
В процеса на модернизация на лодкостоянката бяха монтирани и соларни панели за топла вода за удобство на хората, които ползват и посещават кея.
"Чрез внедряването на иновативните технологии изпълняваме своята политика за намаляване на въглеродните емисии", коментира Димитър Николов.
След изграждането на лодкостоянката в "Крайморие" бе осигурено и водолазно оборудване, предназначено за поддържане на подводните съоръжения и почистване на морското дъно от отпадъци. Пристанът разполага с кофа за автоматично захващане на плаващите отпадъци в неговата акватория.
Осигурен бе и допълнителен понтон, чрез който се увеличи капацитетът на пристана за прием на плавателни съдове. Механизмът на понтона позволява той лесно да бъде преместван.
Допълнителна модернизация претърпяха и рибарскотото пристанище в "Сарафово" и лодкостоянката при Ченгене скеле.
За пристана в "Сарафово" са осигурени 12 понтонни кея с дължина 12 и ширина 2,5 м. Чрез тях капацитетът на пристанището се увеличи с още 100 места за плавателни съдове. Закупени и монтирани са още 50 фингера и един пешеходен пасарел.
Осигурен е верижен багер, който се използва за почистване на отпадъци и водорасли, както и радиостанции.
На пристаните в "Крайморие" и "Сарафово" се гледа като на начални точки на бъдещ
маршрут за водни таксита между северния и южния квартал
Затова е важно да бъдат функционални и използваеми от повече хора.
Лодкостоянката в Ченгене скеле пък бе оборудвана с два нови понтона и 8 фингера. За нуждите и обслужването на дейността на кея са закупени 9-метрова лодка, телескопичен челен товарач с прикачен инвентар, пароструйка, водоструйка, машинно оборудване за ремонтна работилница, бензинов преносим генератор за аварийно електроподаване и 10 радиостанции.
За да насърчава ползването на електромобили, общината издава на собствениците им стикери за безплатно паркиране в синята зона.
Броят им в Бургас непрекъснато нараства и местната администрация постоянно увеличава зарядните устройства. Самата администрация също ползва служебни електромобили за някои дейности.
Общински съветници: Електроенергия - да, но не и от морето
Общинските съветници в Бургас са отворени към добива на еленергия от алтернативни източници, но са против това да става чрез ветрогенератори в морето.
По предложение на хора от ГЕРБ и "Възраждане" общинският съвет ще гласува декларация срещу приетия на първо четене Законопроект за енергията от възобновяеми източници в морските пространства с искане да бъде оттеглен.
Макар и плановете засега са вятърните паркове да са край Северното Черноморие, на юг също се притесняват да не попаднат в полезрението на държавата.
Според съветници при гласуването му не било отчетено, че ветрогенераторите биха застрашили риболова, който е основен поминък на хиляди по Черноморието, както и миграцията на прелетните птици по Виа Понтика.
Негативни отражения ще има върху туризма и корабоплаването.
"Считаме, че осъществяване на дейности по изграждане и експлоатиране на вятърни мощности в морските пространства не трябва да бъде допускано, без да бъде направен цялостен анализ по сектори, чрез който да се идентифицират потенциалните рискове и негативни въздействия.
В това направление може да се обърне внимание на работещи модели в Испания, Великобритания, Гърция, Румъния и др. и да се пристъпи първо към изготвянето на пътна карта за развитието на офшорна вятърна и морска енергия, която ще даде до голяма степен отговори на всички наболели въпроси относно рисковете от развиването на офшорна вятърна енергия", се казва в проектодекларацията.
Иначе бургаските съветници не отричат, че с благоприятното си географско местоположение България е в добра позиция да се възползва от предимствата на вятърната енергия както на сушата, така и в морето.
Това обаче не трябвало да става прибързано и на всяка цена.
"Може да започнем тези процеси първо с поетапно усвояване на забравения, но наличен потенциал на сушата, оценяван за над 40GW", пишат съветниците. С декларация срещу ветрогенераторите в морето преди Бургас излязоха и общинските съветници в Созопол.