- Основният проблем е, ако хората се отъждествяват със своите аватари във фейсбук или инстаграм и развиват ролята на свръх Аз-а
- Честата употреба на онлайн платформите издава понижено самочувствие и депресия
Различни международни проучвания за зависимостта към социалните мрежи и интернета анализират какво би се случило, ако те изчезнат за дълго време и хората трябва да живеят без тях. Най-значимото е, че обществото напълно ще се промени, а най-големият проблем ще е за младите, които са израснали с телефон в ръка.
"Хората са адаптивни – споделя пред "24 часа – 168 истории" експертът по дигитален маркетинг и преподавател Георги Малчев. - Те много бързо развиват навици за някои неща. Тоест ние сме развили навика да влезем в социалните мрежи и очакваме награда оттам; ако ги няма, бързо ще свикнем и без тях. Има една книга "Неустоими", където има голяма част за инстаграм. Там е описано как социалните мрежи
създават неустоимото желание да влезеш и това граничи със зависимост
Обяснено е защо искаме това нещо и как мозъкът ни създава тези чувства и чака награда. В случая има простота. С едно движение на ръката, ние сме вътре. Стремежът е провокиран от скука или от основното, което дават социалните мрежи – ще видим нещо, свързано с нас. Някой ни е написал съобщение или ни е коментирал публикация. Тоест платформите са подобни на зависимостта към хазарта и възнаграждението, което чакаме – развеселили сме се или сме разбрали нещо."
Именно по тази причина се смята, че работата на социалните мрежи зависи до голяма степен от психологията.
"Малко хора знаят, че Марк Зукърбърг е програмирал още от 11-годишен
и е направил първото си приложение на 16 г. – посочва маркетинг специалистът. – В Харвард обаче започва да учи психология и всъщност той стъпва върху това какво искат хората, за да стигне до идеята за Facebook, какъвто го познаваме днес.
Съответно тук трябва да се вземе предвид, че хората най-много мразят да изгубят нещо. Ако ги попитат дали ще дадат личния си живот за 2 часа, за да правят нещо в социалните мрежи, отговорът вероятно ще е "не". Но когато те вече имат своя развит профил, където са техните приятели, те получават някакъв статус от това, имат забавление, вероятно ще се съгласят.
От друга страна, в Америка например заплашват, че ще спрат тик-ток. В момента в няколко щата в САЩ е забранено на устройствата на държавните и общинските служители да има инсталиран тик-ток. Има организации, които се борят да ограничатизползването на тази социална мрежа, защото зависимостта е голяма."
Със сигурност обаче часовете, прекарани в социалните мрежи от обикновения потребител,улесняват бизнеса. Те вече знаят точно какво и на кого да предложат като продукт.
"Ако преди ние предполагахме какво харесва една жена, сега това е сведено до много по-малък процент и ние можем да предложим това, което я вълнува – обяснява Малчев. - Социалните мрежи дават възможност да се покаже
в кой сегмент е даден човек, какво желае и какво го отблъсква
Това е изключително важно за бизнесите, защото по лесен начин създават съдържание и рекламирайки го, достигат до точните потребители. По време на ковид например имаше проучване, което показа, че основният канал сред всички други канали и медии, чрез който 33% от хората са откривали нови брандове, са били социалните мрежи. Съответно компаниите и аудиториите много трудно биха се отказали от това.
Когато хората са положили усилия да развият профила си, да го рекламират, драмата да спре дадената социална мрежа е много голяма. Съответно и
бизнесите, които оперират изцяло онлайн, също търпят загуби
Те не обичат да губят, но и те като хората са адаптивни.
Най-важното според мен е, че трябва да знаем каква е стойността, която ние даваме, и тази, която извличат потребителите. Ако осъзнаем всъщност, че интернетът и социалните мрежи не са толкова важни за нас, не е фатално. Проблемът би бил, ако хората се отъждествяват със своите аватари във фейсбук или инстаграм. Те помагат да се развива ролята на свръх Аз-а. Съответно, когато се случи подобен срив, те изживяват голяма паника, защото там е дигиталната версия на техния живот."
Вероятно по тази причина международните проучвания посочват, че без интернет и социални мрежи много по-трудно бихме намерили нашите приятели, но по-често ще ги чуваме по телефона и ще ги виждаме.
От друга страна, един от големите плюсове, който се отбелязва, е, че няма да се сравняваме толкова много с другите и най-вече с популярните личности. Ще станем и
по-добри и безопасни шофьори, защото няма да скролваме в тик-ток на пътя,
но и ще трябва да се върнем към традиционните романтични срещи, тъй като няма да можем да се запознаваме с бъдещи партньори онлайн.
Ще се върнем към четенето на вестници и списания, гледането на телевизия и слушането на радио, за да получаваме информация. От друга страна обаче, ще се защитаваме по-трудно, тъй като социалните мрежи имат свойството да обединяват хората и да създават общности за разрешаването на даден проблем.
Проучването посочва още, че децата ще учат по различен начин и няма да са залепени за телефоните си, но работодателите ще ни намират по-трудно. Въпреки това личната ни информация ще бъде запазена и никой няма да злоупотребява с нея. Ще имаме повече време за себе си, ще бъдем по-малко самотни и по-щастливи заради личния контакт и по-честите срещи.
"Социалните мрежи имат своите предимства и недостатъци - посочва д-р Кейт Янсен, която е част от тези изследвания. - Най-общо казано, честата употреба на социални медии е свързана с понижено самочувствие и повишени нива на депресия.
Постоянното сравняване с идеализираните версии на живота на другите
може да доведе до намалено удовлетворение от реалността на нашия живот. Не всичко обаче е негативно. Онлайн платформите имат значителни предимства, които ни помагат да живеем по-добре."
Това значи, че животът без социалните мрежи е почти немислим, тъй като колкото ни вреди, толкова ни е и необходим.