При трудности във водач се превръща този, който не се сниши, а посочи път и вдъхнови другите да го следват
"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, пазара на труда и свободни работни места.
Нали ги знаете тези супер неприятни моменти в работата - шефът е спуснал задача със срок на изпълнение за вчера или е отхвърлил проект, който сте подготвяли дни наред. Целият екип е стресиран, мърмори, всички се щурат обезверени в способностите си и в смисъла на усилията си.
Е, това е вашият шанс и трябва скорострелно да го хванете. Ако не се поддадете на паника и/или недоволство, ако запазите самообладание и предложите как да се организирате за действие, ще се превърнете в естествен лидер. Няма значение дали формално сте част от ръководството, или не. При трудности водач става този, който посочи път и вдъхнови другите да го следват.
Има две неща, за които обаче трябва много да внимавате.
Първото е да не изглежда, че изземвате функциите на прекия шеф на екипа, щом има такъв (ако няма, е по-лесно). Този човек точно сега е силно чувствителен, особено пък ако по-висшестоящият началник е казал "Не сте си свършили работата" или дори нещо по-неприятно. Упрекът се отнася най-силно за него, защото на него му е била възложена отговорността да ръководи останалите служители. Ако му се стори, че вие се правите на шеф, ще реши, че искате да го изместите и веднага ще се настрои срещу вас. Затова е нужно да му покажете уважение и действията ви непременно трябва да изглеждат като помощ в напрегнатата ситуация. Най-подходящо е да предлагате какво да предприемете под формата на въпроси "Шефе, дали да не..."
Вторият тънък момент е да постъпите по начин, по който да не подразните колегите си. На тях също няма да им хареса да започнете да ги командвате. Те трябва да ви припознаят като човека, който ще позволи на всички да се измъкнат с минимални щети от недоволството на големия началник и с по-малко усилия да свършат работата. Затова се присъединете за кратко към всеобщото мрънкане. Но бързо кажете "Абе, хайде да не се тюхкаме, а да действаме и да си ходим. Дали да не..."
За да превърнете спешния случай или екипния провал в успех за себе си, е нужен конкретен план, който много бързо да съставите и да изпълните.
Най-лесно е предварително да идентифицирате слабите страни в проекта (бъдете сигурни, че щом вие можете, и шефът ви ще ги разпознае и ще бъде недоволен точно от тях) и да помислите как да ги отстраните. Може да предложите свои идеи, които по някаква причина са били отхвърлени, или да припомните идеи, които са давали колеги. Като ги кажете в кризисния момент, ще предизвикате дискусия, постепенно всички ще престанат да страдат и ще се хванат на работа.
Точно така постъпва добрият лидер и всички са му благодарни. Нищо не ви пречи и в чисто хипотетична ситуация предварително да потренирате как бихте действали.
Теоретичната подготовка не е за пренебрегване, защото ще знаете в основни линии какво да правите, а конкретиката ще измислите в крачка. Може например да разсъждавате какво да кажете на прекия си началник. Или какво би мотивирало колегите ви. Щом искате да сте лидер, трябва много добре да познавате силните и слабите страни на тези, които ще оглавите.
Съществена част от плана е и как висшестоящият шеф да научи за приноса ви. Затова предвидете хитра възможност да стигнете до него още като давате идеи за действие. Има вероятност информацията, че вие сте спасили положението, да бъде разпространена от колегите ви, но много не разчитайте на това. По-добре се погрижете сами.
Сега е моментът да проявите смелост, ако екипът няма шеф и всички сте равнопоставени. Обикновено повечето служители предпочитат да се снишат, когато началникът е недоволен от провалена задача или е възложил спешна работа. Печели обаче този, който има куража да се превърне в говорител на другите и да поеме отговорност за оправянето на нещата. Да, има риск да отнесе още критики от гневния шеф, но нали знаете крилатия израз "Който не рискува, не печели".
Не се страхувайте да попитате точно какво се очаква да постигне екипът ви и как ще е добре да действа. След това се постарайте да постигнете успех и точно вие да докладвате за него. След няколко такива случая големият началник ще знае, че на вас може да се разчита и заслужавате по-високо стъпало в йерархията.
В "Точният човек" можете да прочете още:
Научно доказано: Обичате си работата – живеете по-дълго
Конкретни техники как да не изпушите, ако работите много
Дума, която да забравите на работа – враг
Защо да си криете идеите от шефа и колеги
Отдел "Човешки ресурси" умря. Да живее отдел "Преживявания"!
Шефът - лош, по-лош, перфекционист
Научно доказано: Влияете силно, като говорите с по-нисък глас
Какво полезно да откраднете от актьорите за своята работа