Ако ограничението на скоростта е над 30 км в час, височината трябва да е максимум 8 сантиметра
Възможно най-високите ограничители за скоростта тип “легнал полицай” може да са максимум 120 милиметра, а широчината им между 3 и 5 метра. Тези параметри се отнасят само до
ограничителите в жилищни зони,
където скоростта на движение може да се намали и до 20 км в час. На други участъци трябва да са още по-ниски. Това е описано в проект на нова наредба за изкуствените неравности на пътя, която регионалният и вътрешният министър пуснаха в четвъртък за обществено обсъждане. То ще продължи 30 дни - до 8 април. След като се отразят всички бележки, наредбата ще се публикува в “Държавен вестник”.
До писането ѝ се стигна, след като преди две седмици 5-членен състав на Върховния административен съд отмени най-съществените текстове от досега действащата наредба. Тя бе публикувана през 2012 г., но без да е имало обществено обсъждане и това е основният мотив на съдиите да я отменят.
Според доскоро действалата наредба
максималната височина на “легналите полицаи” можеше да стига до 300 милиметра,
което е също толкова опасно за движението, колкото и да няма ограничител за скоростта. Освен това тези изкуствени неравности по улиците често се поставят без никакво съобразяване с наредбата, много от тях не отговарят на никакви изисквания и повреждат колите.
В проекта е записано, че в населени места при ограничение на скоростта над 30 км в час, височината на легналия полицай трябва да е максимум до 80 мм. В участъците, където ограничението е между 20 и 30 км в час, височината може да е 100 мм.
Освен това трите вида легнали полицаи
трябва да имат определен наклон спрямо пътната настилка
Там, където ограничението е над 30 км в час, наклонът може да стига до 9 градуса, до 30 км в час трябва да е до 12 градуса, а в жилищните зони трябва да е до 15 градуса.
Тези, както и останалите технически средства за убиване на скоростта според проекта за наредбата може да се поставят само на улиците, както и по участъците от републиканската пътна мрежа, когато минават през населени места. Поставянето им извън тях и по магистрали е забранено.
Изискванията към техническите средства за ограничаване на скоростта на движение трябва да се прилагат само към такива,
които ще се проектират и изграждат в бъдеще,
наредбата няма как да действа назад в миналото, обясни Росен Рапчев, експерт в Държавната агенция за безопасност на движението.
Това според него означава, че няма нормативна основа да се разрушават вече изградени средства, които не отговарят на новите изисквания, освен ако някой не подаде сигнал за тях на стопанина на пътя. В населените места стопанин на пътя винаги е общината.