При министър от едната коалиция - заместник от другата плюс право на вето върху имената.
Разписването на отношенията прецизно като в закон дава ново основание да се влезе в съюз
Много от идеите на ПП-ДБ, предложени в меморандума на 20 февруари, са включени от ГЕРБ и в техния проект на Споразумение за съвместно управление. Но 15 дни по-късно текстовете са “сресани” и прецизирани.
Допълнително ГЕРБ са добавили към своеобразната “законова” рамка на отношенията с ПП-ДБ и механизъм за вземане на решения и системно обсъждане на законодателната програма и приоритетите.
И в двата документа детайлно са разписани всички теми, които може да предизвикат спорове между партньорите.
Ето приликите и разликите между споразумението (на ГЕРБ) и меморандума (на ПП-ДБ):
- И ГЕРБ, както и ПП-ДБ посочват като висш приоритет продължаване на реформата в съдебната власт; мерките за борба с корупцията; продължаване на европейското развитие и евро-атлантическия курс на България; членството в еврозоната и пълна интеграция в Шенген.
И двете части на сглобката искат да се приеме нова управленска програма за целия мандат.
- ГЕРБ “поправят” предложението на ПП-ДБ за промяна на процедурата за назначаване на ръководителите на ДАНС и ДАТО - с решение на Народното събрание по предложение на Министерския съвет. В меморандума на ПП-ДБ дори имаше краен срок за реформа до 1 юни т.г.
В документа на ГЕРБ се запазва водещата роля на правителството, но е заложено дебатът за службите да бъде в рамките на Съвета по сигурност към МС, защото те са надпартийни и деполитизирани. “Разпределение на квотен принцип в службите за сигурност на база политическо представителство е недопустимо. Намеса в кадровата политика и работата на службите представлява заплаха за националната сигурност”, казват от ГЕРБ.
- Също като ПП-ДБ, макар и не толкова детайлно, и ГЕРБ разписва приемането на нов Закон за съдебната власт. Съвпадат и идеите за нов Закон за отнемане на незаконно придобитото имущество - необяснимо богатство.
- Вместо досегашната ротация на 9 месеца ГЕРБ предлагат вече да е на 15 месеца, но след изтичането на първото премиерстване на Мария Габриел. Не фиксират 6 март като дата за ротацията (както ПП-ДБ), но детайлно описват процедурата:
След подаване на оставка на кабинета с премиер Денков първият мандат ще бъде национален и ще се използва за излъчване на стабилно правителство с управленски мандат за следващите 3 г. Премиер и министър на външните работи за вторите 9 месеца ще е Мария Габриел, а Николай Денков - вице и министър на образованието и науката.
ПП-ДБ разписват огледална ротация - Денков става вице и външен министър, а Габриел премиер. И се разменят на всеки 9 месеца.
- ГЕРБ предвиждат и процедура за махане на министър - при неизпълнение на политиките, но по предложение на формацията, която го е номинирала. Разписват там, където едните имат министър, другите да имат замовете.
- Всички политики се обсъждат между съответния министър и шефа на ресорната комисия в НС или негов заместник. Но ако първият е от ГЕРБ, вторият задължително трябва да е от ПП-ДБ и обратното.
Всяка законодателна инициатива, решение или друг акт на МС се съгласува предварително по същия ред. При разногласия се иска решение на лидерите.
- ГЕРБ описват и 85 поста, които парламентът ще попълни с обикновено мнозинство - КОНПИ, съдия в КС, омбудсман, КФН, КЗК, КЕВР, НЗОК, СЕМ, БТА и др.
25 пък се избират с квалифицирано мнозинство от 2/3, сред тях антикорупционната комисия, ВСС и инспекторатът към него и Висшият прокурорски съвет.
По тази тема обаче ГЕРБ “поправят” ПП-ДБ - начинът за избиране на регулаторите да не е в правилника на парламента, а в специалните закони, където да се описват и правилата за кандидатите. Двете коалиции имат право да предложат кандидатури, които отговарят на изискванията за заемане на съответната длъжност.
Според ГЕРБ предлаганата от ПП-ДБ възможност граждански организации да участват при номинирането на кандидати за съответния регулатор е добро решение, но следва да се уреди със съответния закон.
ГЕРБ са съгласни да има оценка на професионалните и нравствени качества, но са нужни и ясни обективни критерии за преценка на почтеността на кандидатите. Тази методика е необходимо да бъде одобрена, за да не продължава използването на “метода Гугъл”, който е доказано лоша и непочтена практика, се казва в споразумението, предложено от на Бойко Борисов.
- ГЕРБ подкрепят предложението на ПП-ДБ за налагане на вето върху конкретни кандидатури.
- И докато в меморандума на ПП-ДБ бяха изрично забранени плаващите мнозинства, в документа на ГЕРБ те не само са разписани като необходимост поради недостатъчните 132 гласа на двете групи, но и се дава за пример съществуващата подобна практика в Европарламента. Посочен е също аргументът, че “по-голямото мнозинство води до по-голяма безспорност на кандидатурите”. Но се уточнява изрично, че плаващото мнозинство се ограничава единствено и само до парламентарни групи и партии с ясно изразена евро-атлантическа ориентация и ценности.