Нямало смисъл от него, правилата за поведеното им се уреждали от два закона
Общинските съветници в Бургас остават без Етичен кодекс. Премахването на писаните правила за поведението им като публични личности може да отпадне 15 години след приемането им, ако местният парламент гласува предложението на председателя на на Постоянната комисия по установяване на конфликт на интереси Христина Хаджиатанасова и шефа на ОбС Михаил Хаджиянев.
Според двамата вносители в Бургас нямало нужда от местен кодекс, тъй като етичните норми и стандарти в него били разписани в два закона - ЗМСМА и Закона за противодействие на корупцията. За тези мотиви ги светнали от Окръжна прокуратура в становище до местния парламент. От държавното обвинение посочили, че "не е в правомощията на Общински съвет да приема "кодекс" , тъй като "кодексът" е нормативен акт, който урежда обществени отношения, предмет на цял клон на правната система или на обособен негов дял". Това са чл.4, ал.1 от Закона за нормативните актове/, а Общинският съвет като орган, не е оправомощен да приема нормативни актове, различни от посочените в чл.21, ал.2 от ЗМСМА, уточнява прокурор Соня Петрова.
И Хаджиянев и Хаджиатаносова, които са юристи, гласуваният през 2009 г. етичен кодекс на общинарите в Бургас не е незаконосъобразен, но трябва да бъде отменен, тъй като подобни подобни актове се приемат от Народното събрание.
"Несъмнено, поведението на общинските съветници е важна част от изграждането на система за почтеност на местно ниво. Етичното поведение в голяма степен съдържа в себе си очакванията на гражданите за безпристрастно, законосъобразно и етично поведение на общинските съветници от една страна. От друга страна, обаче, всеки човек има свое разбиране за света и на тази основа гради отношението си спрямо другите хора, спрямо себе си и заобикалящата го среда. Като членове на демократично избран орган на местното самоуправление, общинските съветници имат възможност не само да участват пряко във вземането на важни решения, но да влияят и предлагат подкрепа. Стандартите на поведение на общинските съветници обаче следва да се извеждат директно от уредбата на законово ниво – Законът за местното самоуправление и местната администрация, Правилникът за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация на община Бургас както и Законът за противодействие на корупцията, който е в сила от 06.10.2023 г.", казват вносителите.
"Не оставяме никакви вратички за субективна проценка как да се държат общинските съветници. Напротив, още повече се затягат правилата за поведението им със Закона за противодействие на корупцията. Там са дефинирани конфликта на интереси, честния интерес и облагата. Има забрани иогрланичения, свързани с изпълнението на публичната длъжност, основанията за отвод и самоотвод и административно нваказателни разпоредни", коментира пред "24 часа" адв. Хаджиянев. Затова било безмислено поведението на общинарите да се урегулира с местен кодекс, защото актуалната нормативна уредба налагала и гарантирала както етични граници за допустимо или недопустимо поведение, така и редът и санкциите при нарушаването им.
.
пвс"Тъй като Законът за противодействие на корупцията е нов, не бихме могли да предвидим дали и в каква степен ще бъдат подобрени процесите, свързани с противодействието на корупцията, предотвратяването и установяването на конфликта на интереси и отнемането на незаконно придобитото имущество, но формулировките в него са достатъчно конкретни, за да могат задължените лица да съобразяват поведението си с тях", добавя вносителят. Правилникът за работа на общинсикя съвет също имал отношение към етичните норми и стандарти на поведение на членовете му.