Напрежението сред хората е огромно, виждам пълно неуважение към втория град, казва инж. Илия Зюмбилев
"Няма да се учудя, ако кажат, че международното положение е причина да не започва разширението на Околовръстното шосе на Пловдив". Това заяви пред "24 часа" областният управител инж. д-р Илия Зюмбилев, които отиде на поредна среща с регионалния министър Андрей Цеков във връзка с удвояването на трасето, което свързва магистрала "Тракия" с Асеновградско шосе. Преминаването по него е кошмар в сутрешните часове и надвечер. Километрични колони се точат, а шофьорите се изнервят до краен предел.
"Напрежението сред хората е огромно, негодува и бизнесът. Чуждестранни инвеститори също не могат да работят нормално. В момента цялото министерство е спряло и чака ротацията. И не се действа по този толкова важен за Пловдив и региона обект. Няколко пъти съм предупредил министъра, бяхме на среща при него с кмета Костадин Димитров. Виждам пълно неуважение към Пловдив", не пести критики губернаторът.
Той възнамерява да покани Цеков на среща с бизнеса и с представители на община Пловдив. "Ако реши да присъства, е добре дошъл. Ако смята, че Пловдив не е толкова важен за сметка на Ботевград и Мездра, окей. Това ще го обясним на хората", предупреди Зюмбилев.
От разговорите му в министерството и АПИ останал с впечатление, че в София възнамерявали да пристъпят към разширението на ринга едва през 2027-2028 година. "Аз им казвам, че няма кой да ги чака повече. Специално Цеков съм го предупредил. Но те продължават да изтъкват всевъзможни оправдания от типа "Чакаме ротацията, не се знае какво ще стане". А в същото време градът се задъхва. Абсурдно е това Околовръстно с този габарит да продължава да съществува. То не отговаря на втория по големина град в България и първи по икономическа сила в страната", категоричен е инж. Зюмбилев.
По груби изчисления инвестицията за разширението е приблизително 400 милиона лева. В същото време Пловдив и областта внасят милиарди левове като данъци в държавния бюджет.
Отсечката, която се нуждае от спешно разширение, е около 20 километра.
Не по-малко драматично е положението и с югоизточния обход на Пловдив. Там има избран изпълнител, но съществувал проблем, който навремето не бил решен между община Пловдив и НКЖИ. "Не са съгласували, че част от югоизточният обход попада сервитута на жп линията. МРРБ и министерството на транспорта трябва да се разберат, за да започне и там разширение", уточни областният управител.
След затварянето на "Рогошко шосе" и там положението е отчайващо. Тапите в тази отсечка също са убийствени. "Залети сме с оплаквания и вече не знаем как да реагираме. Трафикът е огромен, минават около 200 000 автомобила, а тези две обходни шосета са строени през 60-те години. И според мен вече не става въпрос за удвояване, а за утрояване на пътя", категоричен е Зюмбилев.
На моменти се отчайвал от бавното придвижване на процедурите. "Аз като областен съм направил всичко, каквото е нужно. Но попадаме в министерството и там вече нещата зациклят. Оборотите са ниски и бавни и се чуват само оправдания. Всичко е в АПИ, тя е възложителят, а министерството е принципал. Имало е оценка за въздействието върху околната среда за Околовръстното, 5 г. нищо не са свършили и срокът е изтекъл. Като ги попиташ защо 5 години са чакали, почват обяснения, че имало служебни кабинети и ей такива оправдания", изтъкна областният управител.