"Очакванията ни са до 2027-28 г. да бъде завършена цялата магистрала "Струма". Очакваме следващата седмица добри новини." Това каза министърът на регионалното развитие Андрей Цеков при пускането на движението през новия тунел "Железница" на магистрала "Струма".
"В момента нищо не сме решили докато не извадим поне част от трасето извън дефилето. Министрите са предложили да се подготви строителството по трасето извън дефилето, т. нар. Източен вариант, и успоредно с това да се търси вариант и другото трасе да се изнесе извън дефилето. В управленската програма ясно сме записали една цел - максимално бързо изграждане на оставащия участък при вариант изцяло извън дефилето с максимална защита на биоразнообразието и без загуба на европейски средства. След преговорите, които водим с ЕК имаше финална среща и през следващата седмица очакваме заключенията. Постигнали сме разумния компромис. В средносрочен план ще работим за изпълнението на още едно трасе извън дефилето", разясни министър Цеков.
На церемонията по пускане на движението присъстваха още председателят на НС Росен Желязков, премиерът акад. Николай Денков, министърът на транспорта Георги Гвоздейков, Малина Кирова - съветник в Представителството на Европейската комисия в България, народни представители, кметове на общини от областта, представители на Агенция "Пътна инфраструктура", изпълнителя, строителния надзор и други.
"Всеки ден забавяне на последната отсечка през Кресненското дефиле крие риск от катастрофи, пострадали, загубени човешки животи. Не трябва да чакаме още 20 г. за тези 20 км. Надявам се до 2028 г. туристите да пътуват по нормална европейка магистрала до Бяло море", каза премиерът Денков.
Председателят на парламента Росен Желязков пък засегна очакван проблем след пускане на новите 5 км - тапите да се преместят край Симитли, защото там се събира трафикът от Гърция и от Банско. "Какво правим с обходния път на Симитли? Как тапата ще бъде преодоляна, за да не се превърне в капан за пътуващите? Кога най-накрая магистрала "Струма" ще е готова? Поздравления за изпълнителите на проекта, но тук днес трябваше да има и други хора, ако говорим за приемственост", каза председателят на парламента, като вероятно имаше предвид бившия премиер и лидер на ГЕРБ Бойко Борисов по чието време бе започнал строежът. На тържеството обаче бе бившият регионален министър Николай Нанков.
След пускането на новите 5 км от АМ "Струма" има съмнения, че трафикът в района ще бъде облекчен, но рискът тапите да се преместят при Симитли остава реален.
Тунел "Железница" е с дължина около 2 км и е най-дългият пътен тунел, изграждан досега у нас. Заедно с отсечките преди и след него в експлоатация се въвеждат 5 км автомагистрален път. Тунелът е с две отделни тръби за движение. Съоръжението е с всички системи за безопасност, енергоефективно осветление, вентилация, видеонаблюдение, пожароизвестяване, интелигентна система за управление на трафика, аварийни SOS кабини, електронна система за контрол на достъпа и т. н. Между тръбите има четири напречни връзки за пешеходци и още две за автомобили, по които ще могат да минават линейки, пожарни и други специализирани машини. В случай на пътен инцидент или затваряне на една от тръбите те ще се използват за безопасно извеждане на пътниците. Изграден е и обслужващ път при южния портал на тунела откъм Симитли, площадка за хеликоптер, два моста над Суха река, подпорна стена и др. Изграден е по нов австрийски метод. При строителството му са вградени и четири икони на св. Иван Рилски, каквито са традициите в тунелното строителство. Изображенията на светеца са поставени в началото и в края на двете тръби. Иконите не са видими, тъй като са покрити при изграждането на вторичната облицовка. Поверието при вграждането на иконите е, че те пазят работниците при строителството на обекта, а след това и всички пътуващи.
Хеликоптерната площадка е на около 410 м от южния портал на тунела с размери 40 м на 40 м, ще могат да излитат и кацат медицински вертолети до 3,750 тона.
Забавянето на пускането на движението бе заради появило с свлачище от двете страни на тунела. От северната му страна то е доста сериозно и се наложи отпускане на допълнително средства за укрепването като строителят изгради тунелно съоръжение. Пставени бяха 400 броя изливни пилоти, замонолитени в скала, с дълбочини до 32 м, укрепващи анкери с дължини до 34 м, вложени са около 3500 тона желязна армировка и излети над 80 000 куб. м бетон. Целта на тунела е да бъде контрафорс, който да възпира и укрепва свлачищните процеси във високата част на планинския склон над тази част от магистралата.