Сравнението между страните в Европейския съюз показва, че българите, получаващи минимална работна заплата /МРЗ/, могат да закупят кошницата с основните продукти най-малко пъти. Стойността на малката потребителска кошница в края на м.г.. е 113лв./56.5 евро.
В сравнение със същия период на 2022 г., кошницата с основните продукти, закупена с МРЗ се увеличава през 2023г. - в Германия от 29,2 пъти са вече е 32.7пъти, в Румъния от 11 пъти нараства на 14 пъти, Хърватия от 10,7 пъти на 13, в България се запазва на почти същите нива от 6,6 пъти – до 6,9 пъти .
„Тези данни са достатъчен аргумент, че темпът на нарастване на МРЗ в България изостава от ръста на цените, от което следва разширяване обхвата на категорията работещи бедни и ограничаване на потреблението.
КНСБ смята, че за 2023 г. България не поддържа необходимото ниво на темп на ръст на възнагражденията. Това няма да доведе до очакваната ефективна
конвергенция на стандарта на живот на българина в ЕС.
КНСБ-Добрич, отчита, че темпът на ръст на средната работна заплата, както в обществения, така и в частния сектор, трябва поетапно през следващите
години да бъде увеличен най-малко 15% в номинален размер.
За област Добрич при размер на средната работна заплата от 1516 лв. /ноември 2023г. бруто/, сравнена със заплатата за издръжка към края на 2023 г. 1438лв./нето/,отчитаме изоставане на нетната средна работна заплата в Добричка област с 20% по отношение на необходимата за реална издръжка такава, въпреки високия 2.7 млрд.лв. брутен вътрешен продукт на областта", заяви експертът от Регионалния съвет на КНСБ Борислав Борисов.
„Исканията на КНСБ на 14 декември м.г. по време на националния протест по време на приемането на държавния бюджет бяха секторно увеличение на държавния бюджет в частта доходи в размер на 520
млн.лв.В крайна сметка постигнахме договореност увеличението да е в размер на 375 млн.лв., като това се отрази положително на общинската субсидия основно в държавно делегираните дейности.
Тези дейности са здравеопазване, образование, социални грижи, кметски екип и администрация, както и културата. След извършен сравнителен анализ
и след проведени предварителни разговори с кметските екипи на общините в Добричка област, както
и след участията на КНСБ в обсъждането на бюджетите на общините, от Регионалния съвет на КНСБ в Добрич смятаме, че увеличението на доходите в общините
трябва да варира от 10% до 15% в рамките на текущата година.Това може да се осъществи на два етапа от – от 1 януари и от 1 юни, общо 15%. Местните дейности са ахилесовата пета на общините.В контекста на 19.6%
увеличение на МРЗ от началото на тази година
за община град Добрич допълнителното дофинансиране на този сектор ще бъде около 3.5 млн.лв на годишна база.
Значително финансово усилие се налага и в общините Добричка, Ген.Тошево, Каварна и Тервел1 за да успеят да финансират от една страна новия размер на МРЗ и от друга да се увеличат възнагражденията и на
специалистите в тази дейност с 15-20%, за да се поддържа дистанцията на