След направен тест в Щатите ще трябва да се сменят с по-здрави
Големите електрически джипове са подложени на нова “атака”. След като в Европа заклеймиха кросоувърите на ток, че заради по-високото си тегло са опасни за пешеходци и колоездачи, а в Париж официално гласуваха собствениците на тези возила да плащат три пъти повече при паркиране, в САЩ обявиха резултати от тестове, в които се доказва, че мантинелите по магистрали и пътища не могат да ги удържат.
В проучване, спонсорирано от Центъра за инженерни изследвания и развитие на армията на САЩ (ERDC), в щата Небраска наскоро
се проведе първият по рода си краштест на електрически пикап,
за да се разбере по-добре дали използваните в момента предпазни огради и американски военни мерки за защита срещу атака от вражески превозни средства са подготвени за нарастващия брой електромобили.
Краштест, извършен върху доста ниска преграда, показва че мантинелите не могат да спрат големите и тежки кросоувъри на ток. При скорост от 60 мили в час (96 км/ч) тежащият над 3175 килограма джип Rivian R1T от 2022 г.
пробива без проблеми мантинелата със съвсем малко намаление на скоростта
В отделен тест, проведен през септември, седан Tesla Model 3 от 2018 г. повдигна предпазната ограда и премина под нея, спирайки зад бариерата.
Системата за парапети, която е тествана, включва мантинела от гофрирана стомана с размер 12, прикрепена към стоманени стълбове с дълбочина 6 инча (15 см), закотвени към релсата с блокажи с дебелина от 8 до 12 инча (30 см). Горната част на гредата е на 31 инча (79 см) над пътя.
Проектирана като евтина, високоефективна бариера, тестваната система за парапети е направена за малки коли с тегло до 2400 паунда (1088 кг) и пикапи с тегло 5000 паунда (2268 кг). Досега се знаеше малко за това
как системата ще се представи при катастрофи с електромобили, които обикновено тежат с 20% до 50% повече
от превозните средства, задвижвани с двигатели с вътрешно горене, с по-ниски центрове на тежестта.
Изследванията на Midwest Roadside Safety Facility предполагат, че електромобилите участват в катастрофи извън пътя с приблизително същата честота и приблизително същите скорости като бензиновите или дизеловите автомобили.
Това би означавало, че електрическа кола, блъснала се в крайпътна бариера, може да има 20% до 50% повече енергия на удара.
“Ще бъде необходимо да се преразгледат проектите на крайпътните мантинели”, е категоричното мнение на специалистите.
Предстои да бъдат проведени още изпитания, като те ще бъдат върху новата мантинела Midwest Guardrail System, която ще се използва по пътища в САЩ.
Тя е проектирана да спира превозни средства с тегло до 2300 кг,
което обаче е по-малко от това на много от новите електромобили.
Тестваният Rivian R1T тежи 3220 кг, а Ford F-150 Lightning - 2700 кг, като те отстъпват на Hummer EV с неговите 4080 кг.
Дори по-малки електромобили - като седана Mercedes-Benz EQE, например, надхвърлят границата от 2300 кг.