Кратките видеа се оказват единствената сфера, в която от компанията на Марк Зукърбърг не могат да завземат първото място
Още от първия ден на фейсбук в социалната мрежа има и българка. Това е Ваня Пашева, която по това време е студентка. Историята ѝ бе разказана от “24 часа” през 2014 г.
10 години по-късно Пашева все още пази и ползва профила си. Самата тя се изненада, че е първата българка в социалната мрежа, и дори изрази съмнения. Номерът ѝ - във фейсбук всеки акаунт получава число, равно на това кой поред регистрирал се е, обаче сочи друго. Разбира се, възможно е някоя дама, която се е омъжила за чужденец и е взела чуждо гражданство, да е преди Пашева. Има вариант и някой, който в последствие е изтрил акаунта си, да е бил пръв. Така например дори профилът на Марк Зукърбърг не е с число 1, а с 3. Това е така не защото някой го е изпреварил, а поради простата причина, че първите два акаунта са били тестови.
Днес Пашева почти не публикува в социалната мрежа, но бързо отговаря на получените в нея съобщения. Профилът ѝ е отрупан с честитки за няколко рождени дни. Един от последните постове на Ваня - от 10 януари м.г., е за набиране на средства. Тя го е споделила от нейн приятел, вместо да получава подарък за рождения си ден. Избраната кауза е да се подпомогне финансирането на американски училища в България.
Публикацията преди нея е от 2019 г. Ваня качва изявление на свой състудент от Харвард и посочва, че за съжаление той е пропуснал сбирката на класа, тъй като е бил несправедливо задържан в Южен Судан.
Заради това, че в първите си две години фейсбук е само за учещи, по това време сайтът свири ритъм китара, а водещата социална мрежа е майспейс. В нея няма такива ограничения, а и потребителите могат да персонализират личните си страници. При това не само визуално, но дори да сложат предпочитаната от тях музика. Всичко това обаче изисква мощни компютри, каквито има в САЩ, но не и в голяма част от света.
От фейсбук забелязват проблема и решават да поддържат дизайна си опростен. Така с отварянето бързо задминават майспейс, който през 2012 г. е толкова непосещаван, че Джъстин Тимбърлейк го купува за едва 25 млн. долара. Чак 2 години по-късно фейсбук пробва да сложи по-красив и сложен дизайн. Отказват се след само 2 месеца. Оказва се, че докато аз имам гигантски, ефектен 27-инчов монитор с огромна резолюция, много хора по света го нямат. Малката резолюция и малките екрани са по-разпространени в света от гигантските екрани на Apple или Dell. И старият дизайн, който тествахме, не изглежда никак добре на 10-инчов нетбук. Всъщност дори една публикация може да не се побере във видимата част на екрана. Плюс това много хора, използващи сайта, го отварят само от PC — не от мобилни телефони или таблети. И скролването чрез кликване или издърпване на скролираща лента е масово, защото не всички имат тракпадове или скролиращи колелца. И повечето скролиране или повечето движения на мишката правят сайта по-труден за употреба, коментира тогава продуктовият дизайнер на фейсбук Джули Жуо.
И докато съперничеството с туитър бе странично - във фейсбук човек може да пише постове без ограничения в знаците, при 144 в другия сайт, чиито хаштагове бяха добавени и в мрежата на Марк Зукърбърг, се появиха други конкуренти. Инстаграм например стана хит сред младежите, които не искаха да са в другите социални мрежи. Така де - търсеха свое място, далеч от родителите им, които бяха във фейсбук. Затова компанията на Марк Зукърбърг предприе хитър ход и купи инстаграм.
Част от младите обаче предпочитаха снапчат. Там можеха да се качват изчезващи след 24 часа снимки. Пък и се разкрасяваха с помощта на различни филтри. След неуспешен опит да купят и това приложение, въвеждат функциите в инстаграм Няколко години по-късно те вече са факт и във фейсбук.
В последните години обаче младите пак се преориентираха и мигрираха в ТикТок. В приложението чрез скролване човек може да гледа кратки видеа. От инстаграм бързо ги добавиха, а фейсбук последва техния пример. Засега обаче тикток е лидер в сегмента. Заради излъчването на живо на това как се играят игри, се добави и функцията за пряко предаване и в двете социални мрежи. Преди това те изоставаха от няколко специализирани сайта, но в последно време наваксват, тъй като подписаха договори за ексклузивно предаване на големи гейминг турнири.
Конкуренцията обаче бе не само на нивото на социалните мрежи, а и в приложенията за чат. Първо фейсбук отдели месинджър в отделна апликация за смартфоните, а сайтът остана общ, макар да има вариант да се гледа и само този със съобщенията. Така се справяше с аймесиджис на айфон. Появи се обаче уатсап, което се превърна в доминиращото приложение за онлайн съобщения и разговори, някои и с видео. Фейсбук добави картина към своя месинджър, след като вече имаше обаждания. Това не помогна и през 2014 и уатсап бе закупен от компанията на Марк Зукърбърг. В момента то е водещото приложение за комуникации. Срещна конкуренция само в сферата на криптираните съобщения и разговори. Затова бяха наети специалисти, които да имплементират технологията. Те дори надхвърлиха очакванията и сега криптирането не е опция, а се прилага при всяко съобщение и всеки разговор. Така те са достъпни само от устройствата, от които се водят. За удобство на потребителите обаче могат да се запазят на бекъп и възстановят от нов дивайс, ако потребителят желае. Скоро фейсбук ще съчетае съобщенията от месинджър, уатсап и инстаграм на едно място.