Обвиняват Зукърбърг, че има кръв по ръцете си заради продукт, който убива хора, той се извини публично на пострадалите от мрежата
Tрилиони в банковите сметки на създателите и инвеститорите. Начин за свързване с приятелите. Дигитално място за съхранение на снимки. Мястото, в което си станал инфлуенсър. Мултипликация на фалшиви новини. Укриване на данни за опити за руска намеса в изборите за президент на САЩ. Скандали с личните данни на ползвателите. Извинение от основателя му Марк Зукърбърг към родителите и децата, жертви на сексуално насилие... С какво точно ще запомните фейсбук в първите 20 години от съществуването на социалната мрежа зависи от това какво ви се е случвало в нея.
Тя се ражда от втория опит на 4 февруари в едно общежитие в американския университет “Харвард”. Всичко започва година по-рано като Facemash, онлайн услуга за студенти, в която да публикуват снимки и да се харесват на своите състуденти. Само два дни след създаването ѝ тя е затворена. Въпреки краткото съществуване на приложението 450 души се регистрират във Facemash.
Този успех накара Зукърбърг да регистрира http://www.thefacebook.com през януари 2004 г. След това създава новата социална мрежа със състудентите си Едуардо Саверин, Дъстин Московиц и Крис Хюз. В началото сайтът е само за учещите в “Харвард”. Те можели да публикуват свои снимки и лична информация за живота си като графика на лекциите си и клубовете, към които принадлежат.
Популярността на социалната мрежа нараства и от 1 март и студенти от други престижни училища като университетите “Йейл” и “Станфорд” могат да се присъединят.
До юни 2004 г. повече от 250 000 студента от 34 училища използват платформата и през същата година големи корпорации като компанията за кредитни карти MasterCard започва да плаща за реклами на сайта.
През 2005 г. е въведено тагването на хора по снимки, качени от други потребители, и сайтът е отворен за всички учещи. Година по-късно и това изискване пада и ограничението е човек да има навършени 13 години. То е валидно и днес.
Две са ключовите събития за фейсбук през 2006 г. Първо Зукърбърг се съгласява да продаде сайта на онлайн гиганта “Яху” за 1 млрд. долара. Сделката пропада, тъй като оттам понижават офертата до 750 млн. долара. Така Зукърбърг запазва сайта. Тогава във фейсбук е пуснат интерфейс за програмиране на приложения, така че айти специалисти да могат да пишат софтуер, който потребителите да могат да използват директно в сайта. Така се появяват популярните игри в социалната мрежа.
През февруари 2012 г. “Фейсбук” стана публична компания. Първичното публично предлагане (IPO) през май събра 16 милиарда долара, което му дава пазарна стойност от 102,4 милиарда долара.
В следващите 2 години бяха купени и приложенията за бързи съобщения WhatsApp и за снимки instagram.
И докато официалната история звучи скучно, липсват любимите на читателите на жълта преса секс, кръв и скандали, то в историята на фейсбук такива има почти от първия ден.
Още в първите дни на компанията срещу нея е повдигнат съдебен спор от бивши съкурсници на Зукърбърг в “Харвард” — Камерън и Тайлър Уинклевос и Дивйе Нарендра. Те твърдят, че Зукърбърг е откраднал идеята им за фейсбук, вземайки за основа социалната мрежа Connect U. В рамките на този процес те получават 1,2 милиона акции от новата социална мрежа.
И докато спорове за идеи са чести в бизнеса, то за фейсбук скандалите тепърва предстоят. Постоянно постъпват жалби, че някой е създал фалшив профил с чужди снимки и име и петни репутацията на истинския човек. Често жертвите са знаменитости.
Тогава фейсбук въвежда функцията за верификация на профилите на звездите, като към истинските се прибавя синя отметка. Днес и обикновените потребители могат да я имат, но срещу месечен абонамент.
Прокрадват се и обвинения за сексуален тормоз, но от фейсбук посочват, че те нямат общо, а са само среда и никой не вини домоуправителя, ако жена бъде нападната в апартамента си. Подобна е и пасивността покрай разкритията от 2014 г., че ветерани от армията на САЩ използват тайни групи, за да качват порно за отмъщение с бившите си половинки.
Краят на промушването между капките настъпва през 2017 г. Тогава фейсбук за първи път е обвинен в разпространението на фалшиви новини и дезинформация по време на президентските избори в САЩ година по-рано. В началото скандалът изглежда, че ще мине леко. Линковете в крайна сметка се споделят от потребителите, а триенето им би било цензура.
Нов скандал по сходна тема обаче разтърсва компанията през 2018 г. Тогава стана известно, че британската консултантска фирма “Кеймбридж Аналитика” е получила достъп до личните данни на 87 милиона потребители на фейсбук, за да се намеси в изборите и да помогне на Доналд Тръмп да ги спечели.
Зукърбърг дори трябваше да говори пред американския Сенат. Той признава вината на дружеството. “Ние допуснахме много грешки в управлението. Но аз мисля, че е невъзможно да се измине пътят от компания, създадена в общежитие, до огромна корпорация, без да се направят грешки„, казва Зукърбърг.
Но макар в Сената да му се размина, според финансовите анализатори, след първите новини за скандала с “Кеймбридж Абалитика”, Зукърбърг е загубил почти 13 милиарда долара от собственото му състояние, поради срива на акциите на фейсбук. То е намаляло от 75 млрд. на 62,2 млрд. долара.
Нов пирон в ковчега - през 2018 година се забелязва рязък отказ на младите да ползват фейсбук, е разследване на в. “Ню Йорк Таймс”. В него се посочва, че фейсбук не само е знаел за опитите на Русия да се намеси в изборите в САЩ в началото на 2016 г., но е изчакал повече от една година преди да сподели тази информация. Това ставало чрез сайтове за фалшиви новини, спонсорирани постове и дори тролове, които лобирали за Тръмп. Заради скандала от фейсбук вече слагат предупреждение към новините, за които се смята, че са подвеждащи или откровен фейк.
Но това не бе всичко за 2018 г. Тогава се разбра и че главният оперативен директор на компанията Шерил Сендбърг е провел лобистка кампания. Тя удряла конкурентните технологични фирми и Джордж Сорос. Всички негативни публикации за тях се популяризирали от алгоритмите, а критичните към фейсбук се показвали на много малко хора.
Година по-късно фейбсук, постоянно обвиняван, че в него се споделят призиви към насилие, стана първият сайт, излъчвал на живо терористична атака. На 15 март в новозенландския град Крайстчърч Брендан Тарант уби 51 души и рани 40 в 4 джамии в града с автоматите си, докато предаваше всичко в социлната мрежа. 36-минутното видео със зверствата не бе спряно, а след това цели 18 часа по-късно продължаваше да се споделя. Именно заради шерванията фейсбук отнесе критики. Алгоритмите би следвало за минути да блокират всички такива клипове. Социалната мрежа бе обвинена, че е оставила видеата толкова време, тъй като този път жертвите са мюсюлмани, атакувани от християнин, а не обратното.
Но нищо от това не успя да накара Зукърбърг да се извини. Това стана едва на 1 февруари тази година, а поводът бяха поредица от случаи с деца, жертви на сексуално насилие в сайта. Някои от тях са били подмамвани от педофили, правещи се на техни връстници, да споделят свои интимни кадри. Други пък дори са били жертви на физически посегателства. Случаите станаха толкова много, че Зукърбърг пак бе извикан в Сената на САЩ, за да отговаря как социалните мрежи влияят на децата.
Съжалявам за всичко, което преживяхте. Ужасно е. Никой не бива да преминава през нещата, които са преживели вашите семейства, и затова инвестираме толкова много и ще продължим да полагаме усилия в цялата индустрия, за да сме сигурни, че никой няма да преживее нещата, които са преживели вашите семейства, каза милирардерът на децата и техните родители. Изслушването разглеждаше случаи на онлайн сексуалната експлоатация на деца, като в него участваха и изпълнителните директори на други социални мрежи, а в специално видео деца разказваха как са станали жертви на онлайн тормоз и друг вид злоупотреби.
Председателят на комисията Дик Дърбин упрекна платформите, че не успяват да защитят децата, а републиканският сенатор Линдзи Греъм каза на Зукърбърг, че има кръв по ръцете си заради продукт, който убива хора.
Зукърбърг и други изпълнителни директори на социални медии изтъкнаха своите процедури за безопасност на децата онлайн. По-рано “Мета” - компанията зад фейсбук бе прекръстена така през 2021 г., заяви, че е похарчила 5 млрд. долара за безопасност и сигурност през 2023 г.
Изпълнителните директори заявиха още, че ще работят със законодателната власт, родителите, организациите с нестопанска цел и правоприлагащите органи за защита на непълнолетните. Зукърбърг отказа да се ангажира с предложението на Хоули да създаде фонд за обезщетение на жертвите.
Дали това ще стане, не е ясно. Приоритет на фейсбук днес е развитието на метавселената. А какви скандали разпали тя, ще прочетете в съботния очерк на “24 часа” на 6 февруари 2044 година.