Окончателните одитни доклади не подлежат на оспорване по съдебен ред. Това реши Конституционният съд, съобщават от контролната институция.
Решението е по искане на тричленен състав на Върховния административен съд, който иска да бъде обявен съответния член от Закона за сметната палата, за противоречащ на Конституцията.
Конституционните съдии обаче са категорични, че окончателните одитни доклади на Сметната палата не са административни актове, затова разпоредбата на чл. 120, ал. 2 от Конституцията е неотносима към предмета на делото и от нея не следват аргументи за това.
Специфичната правна същност на окончателните одитни доклади е предопределена от конституционно установената функция на Сметната палата да осъществява контрол за изпълнението на бюджета, като по този начин подпомага осъществяването на конституционните правомощия на Народното събрание, категорични са конституционните съдии.
Правният спор тръгва от становище на ВАС, че ако няма съдебен контрол над актовете на палатата, така се лишава техните адресати от съдебен контрол над актове, които засягат техните интереси, а от това следва нарушаване на конституционно гарантирани права.
Против такава теза са становищата на финансовия министър, Сметната палата, Сдружението на одиторите в публичния сектор, проф. д-р Валери Димитров и доц. д-р Евелина Димитрова. Общото в тези мнения е, че одитните доклади не са индивидуални административни актове, а се изразява независимо одитно мнение, предоставя се информация и се отправят препоръки за подобрение на управлението на публичните средства.
Подчертава се, че препоръките не са насочени към търсене на отговорност или засягане на права или законни интереси, тъй като тяхното евентуално неизпълнение не поражда самостоятелно юридически резултат, а е свързано единствено с правомощието на Сметната палата да изпрати доклад с предложения до компетентните органи за предприемане на съответните действия.
Решението на конституционните съдии е взето единодушно, без особени мнения.