Новата технология ще позволи на общината и на гражданите да знаят кога и къде има свободни места за паркиране
Преди 15 минути съм слязал от колата, поне 20 пъти по-бързо извършвах проверки от хората, които вървят по улицата.
Това заяви директорът на общинското предприятие "Паркиране и репатриране" в Пловдив Ненко Калакунов по време на представянето на технологията VISCAR, която е част от системата на "Тикси" за умно паркиране в града. "Vehicle Identification System: Classification, Analysis, Recognition" позволява на екипите, които проверяват дали колите в синята зона са си платили за паркиране, да получават цялата необходима информация автоматично в реално време.
В Пловдив 9 "патрула" следят дали спрелите автомобили са таксувани, или трябва да им бъде поставена скоба. Те проверяват дали за даден регистационен номер е изпратен СМС и ако не е, гледат дали на таблото има талон от паркомат. В последния месец редом с тях по улиците на града се движи и кола, оборудвана с камери, GPS и бордови компютър, която чрез изкуствен интелект прави автоматични проверки. На таблет служителите на "Паркиране и репатриране" виждат дали е изпратено съобщение, дали колата има пропуск за конкретната улица и дори марката и модела на превозното средство. Така се улеснява процеса и контролът може да бъде затегнат, без да се инвестират допълнителни средства.
"Технологията ще подпомогне много служителите на синята зона, има и много ползи за община Пловдив. Надявам се в бъдеще да имаме повече такива поводи, за да показваме, че дигитализацията е важна", заяви кметът Костадин Димитров. Един от плюсовете за градската управа от новата технология е възможността да се провери с точност заетостта на зоната за платено паркиране, къде има автомобили и къде е свободно. Според изпълнителния директор на "Тикси" Николай Недялков още следващия месец ще може да се направи такъв анализ по данните от оборудвания с камери автомобил. Това ще позволи и на гражданите да виждат по всяко време къде има свободно място.
Следващата стъпка за умното паркиране в Пловдив е интегрирането на паркоматите в системата. В момента шофьорите губят време, ако не желаят да платят чрез СМС, понеже трябва да се разходят до машината и след това да се върнат, за да поставят талона на таблото на колата си. Идеята е автоматите да бъдат снабдени с клавиатури, на които да се въвежда регистрационният номер и за проверяващите да е ясно дали човек е платил, без да слизат.
Недялков каза още, че се предвижда през март да стартират тестовете на мобилно приложение, позволяващо на пловдивчани и гости на града да плащат с карта в градския транспорт.