Усилвате напрежението на човека, към когото уж проявявате състрадание
"Точният човек" е новият специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за свободни работни места.
За да се чувствате добре в офиса, ключов фактор са отношенията с колегите. Не само работните, а и чисто човешките. Няма нищо по-естествено от това да проявите съчувствие към съседа по бюро, когато е в стрес.
Грешка обаче е директно да го съветвате да се успокои. Това е вашето инстинктивно поведение, но ефектът му е, че усилвате напрежението на човека, към когото уж проявявате състрадание.
На пръв поглед изглежда парадоксално. Психолозите обясняват защо се получава така.
Стресът е неконтролируема реакция на мозъка и тялото към заплаха. В професионална среда обаче правилото е, че хората трябва да сдържат чувствата си, да владеят поведението си. Ако вкъщи можете да креснете на партньора или на децата (не че това е верният начин), във фирмата е недопустимо, колкото и да ви ядоса шефът, колега или партньор.
Когато съветвате някого да се успокои,
все едно му казвате, че не може да контролира емоциите си.
Със съчувствието си подчертавате, че неговото стресово състояние е видимо.
"Успокой се" в превод означава "Не си добре и ти личи" или "Изпуснал си си нервите". Психолозите наричат това негативна обратна връзка.
На всичкото отгоре нищо няма да постигнете с уж добрите си намерения. Човек не може да се отпусне по команда. Мозъкът и тялото реагират много бързо на стреса, но връщането към спокойствие е постепенно, отнема 20-30 минути.
Всичко това не означава да се правите, че не забелязвате състоянието на колегата си.
Преди всичко
не започвайте разговор публично,
защото ще накарате човека да се чувства унижен. Да, вероятно и останалите виждат, че той е в стрес, възможно е даже случката, която го е предизвикала, да се е разиграла пред очите на всички. Но няма нищо по лошо от това трима-четирима да му виснат над главата уж да го успокояват.
Подходящата реакция е дискретно да поканите човека да пиете кафе, да пушите или да излезете от офиса под някакъв подходящ предлог. При това
изключете всякакви фрази, които дават негативна обратна връзка
и открито показват състрадание.
Внимавайте да не демонстрирате превъзходство и тонът ви да не звучи наставнически.
Като излезете, оставете стресирания колега сам да управлява ситуацията. Ако иска, нека да говори. Ако предпочита, нека да мълчи. Хората са различни по характер и се успокояват по различен начин.
При разговора заемете неутрална и уравновесена
позиция - нито твърде съчувствена, нито покровителствена.
Това ще рече да не започвате да ругаете примерно шефа, който се е карал на колегата ви. Ако е бил несправедлив, само ще засилите обидата на потърпевшия. Ако началникът е бил справедлив, не е сега моментът да обяснявате на колегата си кой крив, кой прав. Човекът е в стрес и няма да ви разбере, най-много да ви намрази.
Просто му оставете достатъчно време да се съвземе и се върнете обратно на работното място. Вероятно ще оцени, че сте му помогнали в трудния момент.
В "Точният човек" - новия специален проект на "24 часа", можете да прочете още:
Как да преживеете професионален гаф, без да (по)страдате