Съюзническите държави в региона да си поделят ремонта на самолетите F-16, като всяка се специализира в поправянето на отделни части на изтребителите - такова предложение е направил военният министър Тодор Тагарев пред партньорите в САЩ, където той бе на посещение миналата седмица.
България има рамково споразумение с Lockheed Martin - фирмата, която произвежда F-16, и то е свързано с покупката на първите осем самолета. Към него има шест проекта, три от които са свързани с ремонт на самолетите у нас. Става въпрос за поддържа хидравликата на самолетите, системите за кацане, електрическите системи и още пет елемента на самолетите. Дейностите ще се поверят на държавната "Авионамс", която ремонтира авиотехника.
Предложението на САЩ е наш завод да получи технология от фирмата производител "Локхийд Мартин", за да може да ремонтира изтребителите у нас. Единственият, който се занимава с тази дейност, е "Авионамс". Преди това обаче България трябва да инвестира 10 млн. лв. за обучение на персонал, застраховки, модернизация на базата и др.
"Нашето разбиране е, че индустриалното сътрудничество няма нищо общо с ремонт. Както е и в нашето предложение, където е необходимо, да се направи ремонт, да се поддържа техниката - това е стандартна дейност от оперативния цикъл на едно изделие и ще го прави Министерството на отбраната. Където имаме експертиза и даваме пример с "Авионамс", който основно ремонтира руска техника, което става все по-трудно заради ограниченията на Европа
Фокусът ни тук е да придобием опит и експертиза в ремонт и поддръжка на друг тип техника. Когато имаме едно индустриално сътрудничество, то не касае само ремонта само на нашите самолети, а да използваме експертизата и опита, за които сме лицензирани, за да предлагаме тези услуги и на други страни, не само България да си ремонтира собствените самолети.
Богданов обясни и как си представя правителството индустриалното сътрудничество - България сама да си ремонтира самолетите, да произвежда боеприпаси, които иначе купува отвън, и да придобива експертиза за ремонт на определени модули и компоненти и да извършва такива услуги за партньорски страни. Такива преговори се водят и с други компании, а не само с "Локхийд Мартин", които произвеждат изтребителите Ф-16.
"Тук говорим да постигнем по-голям икономически ефект, изграждайки способности в българските предприятия. Не говорим за ремонт. Ние сме с ясната представа, всички калкулации го показват, че с 16 самолета ние не можем да постигнем икономиите от мащаба, които примерно Турция и Гърция могат да направят от този въпросен колесник. Трябва да гарантираме, когато става въпрос за индустриално сътрудничество не само икономическия ефект, а че е много важно тези възможности да се поддържат в България, защото иначе ще чакаме някой да дойде и да ни помогне", обясни министърът. Един от проектите например е за производство на дронове у нас, като от Министерството на иновациите и растежа обясниха, че се търси вариант той да се разшири и да се отделят повече ресурси по него.
"Ключов въпрос е доколко устойчива е една такава инвестиция и доколко тя може да се изплати, ако услугите се предоставят на сравнително малък брой самолети, с които ще разполагат нашите военновъздушни сили", посочи Тагарев. Затова в САЩ той е предложил съюзническите страни в региона да се специализират в ремонта на конкретни самолетни части, за да се гарантира, че инвестицията в "Авионамс" ще си струва. Така и нашите самолети ще бъдат пращани за ремонт в съседните ни страни.