Още не е ясно обаче пътуване с ферибот дали
е по суша, или по вода
След 31 март и пасажерските кораби би трябвало да бъдат с облекчен режим - пътниците, които пристигат от държава от Шенген, няма да минават паспортен контрол. Това коментира капитан далечно плаване Венцислав Иванов - изпълнителен директор на Изпълнителната агенция “Морска администрация”.
Примерно кораб с 3500 пътници, който идва от Констанца или пътува за там, би трябвало да влезе в България без граничен контрол и да няма проверки на паспорти.
Но ако пристига от Егейско море, ще има граничен контрол, защото минава през проливи. Тогава се приема хипотезата, че на Босфора и Дарданелите на борда може да се качат и други пътници, което се смята за нарушаване на целостта на пътуването. Но между Румъния и България няма да има такива проблеми, казва капитан Иванов.
Лодките, които превозват пътници, плавателни съдове за спорт, туризъм и развлечение и яхти,
които пътуват между двете държави,
също ще са без паспортен контрол
Между Румъния и България по море в момента може да се акостира на три пристанища - Бургас, Варна и Царево, където се проверяват паспортите. След влизане на България в Шенген по вода и вътрешните водни пътища се смятаг за част от общото пространство и тогава отпада проверката.
Иванов казва, че е въпрос на договореност между България и Гърция, ако кораб пристигне на пристанището в Солун и неговите пътници искат да посетят забележителности в България, да отпадне гранични контрол, въпреки че става въпрос за сухоземна граница. Причината е, че се предполага, че тези хора са минали през паспортна проверка при слизането си в Гърция.
Все още обаче не бил изяснен въпросът за превоза по Дунав. Шефът на “Морска администрация” казва например, че се чака становище от Гранична полиция
дали фериботите са мостова връзка,
или са съоръжения, които плават по реката
от точка А до точка Б. Ако се приеме, че са мостове, това се счита за сухоземна граница, тогава не важат шенгенските облекчения. Иванов отправил питане към Гранична полиция дали, ако камион влезе в Румъния с ферибот, а не по мостовете над Дунав, това означава, че се движел по вода, или по суша. Оттам му отговорили, че тепърва ще се решава.
На 11 януари “24 часа” публикува информация за официален въпрос на българските евродепутати Андрей Новаков и Емил Радев към ЕК по същия казус. Те искат комисията да поясни влизат ли речните граници и пристанища в споразумението за частично и поетапно присъединяване на България и Румъния към Шенген. Очакват отговор до 3 седмици.