В знак на протест срещу ветото на Австрия Андрей Новаков тръгна с тир през Европа
Всеки български тир губи между 10 и 240 евро ежедневно, защото България не е в Шенген, а шофьорите не издържат на двудневните опашки. Това заяви пред “24 часа” евродепутатът ни Андрей Новаков. В сряда вечерта той се качи на камион и потегли на околошенгенска обиколка. Целта му била да види от първо лице как работят българските тираджии, колко време чакат за безсмислени проверки заради австрийското и все още непадналото официално нидерландско вето и какви са финансовите загуби заради упорития отказ за разширяване на зоната за свободно пътуване.
Евродепутатът от ЕНП каза, че загубите за българската икономика са колосални. Той е станал свидетел на покъртителната обстановка, в която шофьорите са принудени да работят. Разказва как спят на смени - докато единият почива, другият
пази тира от нелегални бежанци
Самият Новаков помагал на българите да пазят тировете си.
Ситуацията по европейските граници обаче далеч не е адекватно контролирана и безопасна, посочва още той, а критиките, отправяни от Австрия към България по отношение на защитата на границите, определя като смехотворни. Новаков потърсил и причината за бавните проверки и образувалите се двудневни опашки на сърбо-хърватската граница. Оказало се, че само на 3 км от граничния пункт Батровци сърбите построили действащ бежански лагер. Това прави престоя на всеки един шофьор много по-труден и рисков. На практика дори един шофьор да не е имал намерението да превози нелегално мигрант, има вероятност да го направи, без да разбере. А ако го хванат - да се окаже виновен без вина. “Ако България си позволи подобен абсурд около свой граничен пункт, ще я разкостят. Но това реално се случва в Шенген в момента. Ако нивото на Шенген е такова, то по-добре да не влизаме”, коментира Новаков. На него му предстоеше да премине през два български гранични пункта край Видин и Русе.
Междувременно австрийското издание “Ди пресе” критикува Виена и написа, че тя трябва
да махне блокадата на България и Румъния
за Шенген, тъй като основният довод на властите досега бил липсата на общоевропейско разбиране по миграционния въпрос. Медията изтъква, че споразумението, до което ЕС стигна тази седмица, е “огромно облекчение”, и доказва, че блокът наистина работи, въпреки многото критики, че не се решавало нищо съществено.
Според експерта по миграция Гералд Кнаус новите правила за миграция и убежище в ЕС не решават окончателно нито един от проблемите. По неговите думи по-добрата организация на външната граница няма да доведе до ограничаване, справедливост и по-хуманна имиграция. За да се реши проблемът с постоянната миграция към Европа, трябвало да се създадат контактни точки, където преследваните хора да могат да подават молби за убежище. Докато приемането на предварително проверени бежанци от кризисни райони не се прави в голям мащаб, няма регулирана съвместна трудова миграция, то все още няма и причина тези хора да не поемат риска да прекосят Средиземно море.
Бизнесът на трафикантите също няма да приключи, защото търсещите убежище
нямат адекватна законна алтернатива
Дори напротив - очаквало се контрабандистите да вдигнат цените си и да тласнат клиентите си да поемат още по-голям риск, за да достигнат нелегално до Европа.
Подобна на тезата на “Ди пресе” защитиха и двама румънски евродепутати - Драгош Пислару и Влад Георге. След постигнатото споразумение Пислару нарече опасенията на Виена за сигурността остарели. “Австрия вече загуби последния си претекст да се противопостави на влизането на Румъния в Шенген”, каза пък Георге. В сряда румънският евродепутат Еуджен Томак обяви, че е обжалвал решението на Съда на ЕС, отхвърлящо делото му срещу ветото на Австрийския съвет върху кандидатурите на Румъния и България за Шенген, пише “Евроактив”.