За доставката им има 3 млрд. лева по плана за възстановяване, ако срокът не се спази, България губи парите
Доставката на нови влакове, с които да се пътува бързо и комфортно, може и да се случи. Досега бяха направени няколко опита, които се оказаха несполучливи заради обжалвания на обществените поръчки.
В началото на новата година се рестартират две от важните процедури с най-голям бюджет. Търгът за 35 нови електрически мотриси ще бъде обявен през януари, съобщи министърът на транспорта Георги Гвоздейков. Стойността им е 1,1 млрд. лв., те трябва да се движат със скорост от 160 км/ч и да имат минимум 200 седящи места.
С решение от 7 декември КЗК е отменила сегашната процедура. Министерството на транспорта е решило да не обжалва, по-добър вариант било да се пусне нов търг. Той ще тръгне през първата седмица на новата година, каза Гвоздейков.
При новите технически изисквания ще се използват базовите на Европейския съюз, които били опростени и стандартни. Критериите при предишното задание били оценени от експертите, като да се търси купуването на “самолет по релси”. Сега те се опростяват,
надявам се да
няма жалби, а
да привлечем
много повече
участници,
коментира министърът.
Гвоздейков уточни, че след обявяването на процедурата се дава срок за оферти от един месец. Така в края на следващия месец и началото на февруари би трябвало да дойдат предложенията от компаниите.
Другата важна процедура, на която се разчита, че ще промени пътуването по релси, е доставката на 20 композиции за дълги разстояния. Тя също е била обжалвана първоначално, но КЗК е отхвърлила протестите на фирмите. Прекратена е обаче, защото офертите на двамата кандидати не отговарят на условията. Министърът уточни, че на 22 декември изтича срокът за подаване на жалби срещу решението за спиране на търга.
Предложения подадоха испанската Patentes Talgo и китайската CRRC Zhuzhou Locomotive. Испанците предлагат да произведат влаковете за 1,217 млрд. лв. при прогнозна стойност 1,2 млрд. Ценовата оферта на китайците е 2 пъти по-ниска - малко над 607 млн.
Законът казва, че когато има оферти, които не отговарят на изискванията или има големи разминавания във финансовите параметри, има възможност да се премине към процедура с пряко договаряне, Гвоздейков заяви, че ще бъдат поканени не само двамата участници, но и всички заинтересовани. Те ще могат да подадат коректни оферти, след което ще има и преговори с тях.
Според министъра до края на януари ще има яснота дали е избран изпълнител. При преговори сроковете се определят от министерството, а няма изисквания по Закона за обществените поръчки.
Тези дни Върховният административен съд се произнесе в полза на министерството и по обжалването на поръчката за доставка на 7 двуетажни електрически мотрисни влака. Те трябва също да развиват скорост от 160 км/ч, да са с минимум 300 седящи места, а прогнозната цена е 410 528 580 лв. Търгът бе спрян през октомври след жалба на полската компания “Щадлер” в КЗК.
След тази победа в съдебната битка министерството на транспорта продължава процедурата, като удължава срока за подаване на оферти до 8 януари. Ше бъдат отворени още на следващия ден.
Четвъртата поръчка за маневрени локомотиви е за 68,3 млн. лв., по нея се търсят 9 машини за неелектрифицирани депа и 9 за частично електрифицирани.
Пред подписване е договор с българската компания “Експрес Сервиз” за първите 9 локомотива за 10,5 млн. лв. Срокът за обжалване на избора е изтекъл на 18 декември. Русенската фирма е и първата българска, която печели обществена поръчка за изработването на нови машини, а не за ремонт.
За втората позиция оферта има от участник в консорциума “9 Шънтър”, където са немската Vossloh Rolling Stock и китайската CRRC Zhuzhou Locomotive. Цената е 60,7 млн. лв., а локомотивите ще са готови за срок от 48 до 50 месеца. Процедурата обаче е прекратена, защото офертата не отговаря на техническите изисквания. Ще бъде обявена отново.
Така търговете за нови влакове за 3 млрд. лв. са отпушени. Финансирането е по плана за възстановяване, а парите трябва да се усвоят до края на 2026 г.
На новите влакове се разчита да променят ситуацията с пътническите превози и най-после и в България да има композиции, които да се движат със 160 км в час, че дори до 200 км.
И в четирите процедури сроковете за изработването и доставката на новите влакове е 33 месеца, поясниха от министерството на транспорта. Експерти казват, че ако договорите бъдат подписани до началото на февруари 2024 г., то доставката на новите влакове може да влезе в срока на действие на плана за възстановяване. В противен случай България няма да може да вземе тези пари.
“Живеем във време на силно развитие на технологиите и не е проблем за три години някой да произведе влак, при положение че има поточни линии. И когато е осигурен финансов ресурс, не виждам пречка това да се случи. Очакваме през 2026 г. да подновим подвижния състав и да направим модернизацията на железницата в България”, посочва Гвоздейков.