Първият медицински хеликоптер ще полети през февруари
Машините ще се ползват не само за превозване на болни и ранени, но и при донорски ситуации
Шест оперативни бази за спешна помощ ще покрият цялата страна
Медицинските хеликоптери, които България купи и предстои да пристигнат у нас през 2024 г., ще летят 1 година само в светлата част на деня - 30 минути след зазоряване и 30 минути преди свечеряване.
“Причината е европейско изискване за новорегистрираните въздушни оператори. След това ще летят и нощем, ако се налага”, обясни зам.-министърът на здравеопазването проф. Илко Гетов.
Той представи в понеделник напредъка по проекта за въздушно спасяване по ОП“Региони в растеж”. Той е на стойност е 22,2 млн. лв., от които 18,9 млн. лв. са европейско финансиране, а 3,3 млн. лв. са от национално. Именно през този проект е закупен първият хеликоптер, който
се очаква да
пристигне към
15 януари
Към края на януари или началото на февруари първият медицински хеликоптер ще бъде въведен в експлоатация, каза министърът на транспорта Георги Гвоздейков пред “24 часа”. Той уточни, че 17 здравни заведения имат намерения да лицензират площадки. Две от тях вече са регистрирани - площадката на частната болницата “Уни Хоспитал” в Панагюрище и УМБАЛ “Света Марина” във Варна.
Според здравното министерство обаче болниците, които ще строят площадки, вече са 21.
В София те ще бъдат при болниците “Св. Анна”, “Св. Екатерина” и “Лозенец”.
“Изграждането на хеликоптерни площадки не трябва да се смесва с 6-те оперативни бази за спешна медицинска помощ по въздух.
Планирано е те да са в София, Пловдив, Сливен,
Габровница, Долна Митрополия и Търговище
Изчислено е така, че всяка част в страната да бъде покрита от две въздушни линейки”, обясни зам.-министър Илко Гетов. В тези центрове ще има хангари за машините, ще се прави техническото обслужване, там ще се сменят медицинските екипи. Предстои Министерството на здравеопазването да обяви обществена поръчка за тях.
Тъй като до месец ще пристигне първият хеликоптер, са построени две временни оперативни бази, които да действат, докато бъдат готови шестте. Едната е в София, на територията на Гранична полиция, от нея хеликоптерът ще покрива радиус до 200 км, или от София до Стара Загора по права линия. Втората е във Висшето военно-въздушно училище в Долна Митрополия, а третият хеликоптер, който ще е тук през декември 2024 г., ще е базиран в Сливен.
Първият хеликоптер с регистрация LZ-HMA, на базата на който ще бъде сертифициран авиационният оператор, вече е тестван. Преди три дни министърът на транспорта Гвоздейков пусна в социалните мрежи видео от първия тестови полет на машината. Предстои тя да бъде боядисана в червено с бели ивици и обозначена с логото за НEMS.
Хеликоптерите имат 2 конфигурации. Едната е с екип от медицинска сестра, лекар и носилка.
При нужда обаче могат да се
трансформират за 15 минути,
като се спуснат допълнителни седалки, в него да се транспортира екип от шестима медици. Това би могло да се наложи при тежко произшествие. Те ще се използват не само за превозване на болни и ранени, но и на органи при донорски ситуации и кръв. Те не са предназначени за планинско търсене и спасяване, но ще летят, ако в планината има ранен.
Договорът за закупуването на хеликоптерите бе подписан през март тази година с италианската фирма “Леонардо”, припомни зам. здравният министър. Той позволява да се купят още две машини на преференциални цени след 2026 г. От здравното министерство вече обсъждат въпроса с колегите си от Министерството на финансите.
Както “24 часа” е писал, вече е обучен екипът от 6 пилоти за първия хеликоптер.
През първите шест месеца след старта на спешната помощ по въздуха специалисти на производителя ще подпомагат дейността на авиационния оператор в България.
Паралелно тече и процедурата по
лицензирането на оператора
“България Хели Мед Сървиз”,
специалистите на гражданската въздухоплавателна администрация проверяват документите и процедурите.
Очаква се финалът да е до февруари 2024 г., така че с идването на първия хеликоптер да заработи и авиационният оператор.
Едно от изискванията за лицензиране на авиационен оператор е наличието на поне една машина.
В Пловдив ще се приземяват на многоетажен паркинг, в Бургас - на гол терен в парк "Езеро"
ТОНИ ЩИЛЯНОВА,
РУМЕН ЗЛАТИНСКИ
На 22 юни тази година започна изграждането на многоетажен паркинг с хеликоптерна площадка в най-голямата болница у нас - УМБАЛ “Свети Георги” в Пловдив. Първата копка направи директорът на здравното заведение проф. Карен Джамбазов. Инвестиционният проект за закрит паркинг с хеликоптерна площадка с вход към Спешното отделение е на стойност 19 712 880 лв. с ДДС.
Обектът е на мястото на сегашния открит паркинг за служители на бул. “Пещерско шосе” 66. Избран е след анализ на територията, така че да има лесен и бърз достъп с удобна комуникация между многоетажния паркинг и сградата на болницата с нейните основни входове за служители, администрация и пациенти.
Строежът ще е с разгърната площ 20 402 кв. м. Ще
включва 603 паркоместа,
от които 61 ще са за
хора с увреждания
Площадката е проектирана по начин, по който да може да приема едни от най-високите класове медицински вертолети.
След процедура за обществена поръчка е сключен договор с “Интербилд 2023”, като срокът за изпълнение на обекта е до 24 месеца от стартирането на строителството, което на този етап върви по график.
В Бургас хеликоптерната площадка за спешна медицинска помощ ще се изгражда в парк “Езеро”, решиха през лятото общинските съветници. Локацията е с директна връзка към ул. “Димитър Димов” в ж.к. “Зорница”, която отвежда към УМБАЛ - Бургас.
Площадката ще се стопанисва и управлява от болницата. Засега обаче не е започнало изграждането ѝ, установи репортерска проверка. ”Все още договаряме подробности с общината”, каза зам.-директорът на болницата д-р Светослав Тодоров.
Първоначалната идея бе площадка за медицински хеликоптери да бъде изградена на паркинга до УМБАЛ - Бургас, но след оглед на терена комисия от Министерството на здравеопазването не го одобри. Причината - високите сгради наоколо и завихрянето на ветровете точно там.
Трябва да кацат 12 месеца
в годината и ако е пред
болницата, има голям
риск за пилотите и
пациентите
Затова се принудихме да търсим други терени, обясни тогава кметът Димитър Николов.
Сред другите предложения на общината бяха миниплощадката пред спортна зала “Бойчо Брънзов” в жк “Зорница”, държавен парцел до болница “Сърце и мозък”, друг срещу ул. “Струга”, но от здравното министерство не одобрили нито един от тях по различни причини. Накрая е харесана площадка без дървета наоколо в парк “Езеро”. Локацията е отдалечена от съществуващи сгради и е съобразена с наличната едроразмерна растителност и паркова инфраструктура, като осигурява възможност за бързо и ефективно транспортиране на пациенти. Очаква се Министерството на здравеопазването да възложи подробно проучване на терена и проектиране на първата площадка в парк “Езеро”. Местната власт обаче е решила да търси и други терени, на които да кацат медицински хеликоптери, които да покриват нуждите от спешна помощ за цялото Южно Черноморие.