Дебат през проекта на "24 часа"
Двучасово "заседание" на правителството, внушителен брой кметове и председатели на общински съвети - 156 от 265 общини. Така на 23 ноември стартира първото от 5-те събития от проекта на "24 часа" и Института за пазарна икономика "Общините - перспектива 2027 г.".
Кметове и общинари от големи и малки региони чуха и питаха властта - премиера Николай Денков, финансовия министър Асен Василев, регионалния Андрей Цеков, министъра на иновациите Милена Стойчева, на околната среда Юлиан Попов и зам.-министъра на икономиката Ирина Щонова, в чийто ресор са икономическите зони.
"24 часа" се ангажира да събере отговорите на централната власт за кметските въпроси. Ето какво попитаха кметовете на Велико Търново Даниел Панов и на Плевен Валентин Христов.
Даниел Панов, кмет на Велико Търново, председател на Сдружението на общините: Заложихте ли пари за "Хемус"? През 2024 г. отбелязваме 50 г. от старта
Един тъжен юбилей ще празнуваме през март 2024 г. - 50 години от старта на изграждане на магистрала "Хемус".
Това означава, че половин век цяла Северна България е оставена без добра пътна мрежа, което стопира инвестициите и поставя всички общини в тази част на държавата в неравнопоставено положение с населените места в Южна България.
И кметът на Плевен Валентин Христов с въпрос: Може ли да се ускори довършването на магистралата към града
За "Хемус" попита и Валентин Христов. Той посочи като основен проблем липсата на индустриални зони в Плевен, а една от причините е именно липсата на магистрала. Според него по този начин парите за общините ще бъдат повече.
"24 часа" изпрати въпроса до компетентното министерство, в този случай на регионалното развитие и благоустройството
Регионалното министерство отговаря: Оптимистичната цел - през 2028 - 2029 г. да има магистрала от София до Варна
В строителство са участъците 1, 2 и 3 от Боаза до връзката с път II-35 Плевен - Ловеч на АМ "Хемус", които са с обща дължина 52 км. Работи се и по проектните решения и теренното обезпечаване на останалите шест лота. Планирано е през 2024 г. да завърши изграждането на участък 1 от АМ "Хемус" Боаза – Дерманци, включително пътен възел "Дерманци". За участък 2 – от пътен възел "Дерманци" до пътен възел "Каленик", и участък 3 – от пътен възел "Каленик" до пресичането с второкласния път II-35 Плевен – Ловеч, се очаква строителните работи да приключат през 2025 г. или в началото на 2026 г.
За трасето между път II-35 Плевен – Ловеч и път I-5 Русе – Велико Търново (участъци 4 и 5) предстои препроектиране, за да се отстранят констатации от проведения одит по пътна безопасност на етап "Технически проект". Такъв одит ще бъде направен и за участък 6.
Трасето на последните три участъка – 7, 8 и 9, преминава между път I-5 Русе – Велико Търново и пътен възел "Буховци". В участъци 7 и 8 е необходимо изместване на части от трасето поради преминаване на участък 7 през зони с геодинамични процеси, а за участък 8 – поради установено преминаване на трасето през територията на ловно стопанство "Черни Лом", складове с взривни материали и кариера за разработване на подземни богатства. Това изместване изисква и провеждането на нови екологични процедури.
За участък 9 – от пресичането с път II-49 Разград – Търговище до пътен възел "Буховци", се провеждат отчуждителни процедури. Предвижда се да бъде издадено разрешение за строеж в началото на 2024 г.
Оптимистичната цел е през 2028-2029 г. да бъде изградена АМ "Хемус", свързваща София и Варна.
"В проектобюджета за 2024 г. е предвиден Национален фонд за общински проекти" - така от МРРБ отговарят на кмета на Плевен Валентин Христов за допълнителните средства за общините.