Промени в учебните програми и изпитите, добре подготвени учители поиска премиерът
100 000 ученици и учители са развили дигиталните си умения. Това каза министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков на форума “Образование за утрешния ден”.
Ученици, учители и директори имат своя електронна идентичност с индивидуален профил в системата на МОН. Всеки от тях има достъп и до платформата “Дигитална раница”, която съдържа хиляди безплатни електронни уроци, презентации, 3D модели, видеа и др. Това е един все още нешлифован диамант в нашата образователна система, каза Цоков.
Експертна комисия пък се е заела с визия за внедряване на технологиите и рамка за използване на изкуствен интелект в училището. Трябва да формираме умения у децата и учениците да се справят по-успешно с предизвикателствата на бъдещето, каза още проф. Цоков. 65% от днешните първокласници ще работят професии, които още не съществуват. Те са свързани не само с IT умения, а и с грижа за човека.
В следващите седмици ще бъде представен стандарт за качество в училищното образование, каза още министърът. Ще има промени, за да се гарантира по-голяма образователна и психологическа подкрепа за децата в детските ясли. “Класическата класно-урочна система трябва да бъде променена и подобрена. Необходима е и промяна в учебните програми”, каза министърът. Новости ще има и при квалификацията на учителите, с които те ще получават своите кредити за преминалите обучения, но не когато приключат даденото обучение, а когато приложат на практиката наученото.
Целта на образованието ни е сбъркана, ако не обърнем цялата система към това да научим учениците как да използват знанията си, нищо друго няма да има значение, каза премиерът акад. Николай Денков. Той припомни думите на създателя на PISA Андреас Шлайхер, който преди дни коментира, че българските ученици имат много знания, но не могат да ги прилагат на практика. Все още не сме решили един основен проблем - непрекъснато смесваме средствата, с които можем да постигнем дадени образователни задачи, с целта на образованието, която в момента е грешна, каза той. По думите му всички дейности - дигиталната раница, STEM кабинети във всяко училище, увеличението на учителските заплати, извънкласните дейности, иновациите в училищата, различните програми и проекти и т.н. са чудесни, но са само средства и не са достатъчни.
Според него няма шанс за промяна, ако не променим учебните програми, не подготвим качествено учителите и не реформираме изпитите - все в посока към прилагане на научените знания и формиране на умения.
И обясни, че всеки преподавател знае, че учениците и студентите се готвят според това какво ще ги чака на изпита. “Ако те очакват да бъдат изпитвани за дати, ще учат дати, ако очакват да бъдат изпитвани за задачи за съобразяване, каквито са в PISA, за това ще се подготвят”, каза още премиерът.
“Ако стандартът за качество е насочен към това колко квадратни метра е училището, как са разположени чиновете и каква степен на квалификация имат учителите, а не измерва как учениците ползват знанията си, нищо няма да стане”, коментира той стандарта, който ще измерва добавената стойност във всяко училище. Трябва да научим учениците, че цял живот ще трябва да се учат сами, каза той.