Режисьорката Касиел Ноа Ашер не знаела коя е, когато я избрала за роля в експеримента си по "Мадам дьо Сад"
В един дъждовен ден група млади актьори се събират за репетиции на пиесата "Мадам дьо Сад" от Юкио Мишима. Светът навън е обхванат от предчувствие за настъпващ апокалипсис. Актьорите се впускат в хипнотично изследване на страстта, порока и лицемерието в едно общество, чийто морал е дълбоко подозрителен. Постепенно личните им взаимоотношения се сливат с тези на героите от пиесата. Репетиционната се превръща в затвор, а невинните им игри - в смъртоносни.
Това накратко е сюжетът на провокативния филм-спектакъл "Сад. Игри по време на Апокалипсис" на режисьорката Касиел Ноа Ашер, в който участва и дъщерята на президента Румен Радев - Дарина. Той имаше премиера днес, 9 декември, като ще има прожекция и на 10-и от 20 ч в сцена "Дерида".
Филмът-спектакъл е по мотиви от "Мадам дьо Сад" на Юкио Мишима в превод от Дора Барова.
Първоначално идеята на режисьорката била това да е спектакъл за театър, но заради недостатъчни финанси решила да го трансформира във филм-спектакъл. "Това е направено по-скоро безвъзмездно от всички участници", каза тя. Проектът е заснет в продължение на 22 дни през лятото в централен столичен бар. В него участват още Мартина Апостолова, Йоана Димитрова, Яра Ходкевич и Паоло Лалев.
Пушене, пиене, репетиране, викане и смях - такива сцени включва "Сад. Игри по време на Апокалипсис". В него дори се вижда как героинята на Дарина Радева се целува с друго момиче. Радева и Йоана Димитрова влизат в ролите на дъщерите на графиня Монтриой, която пък е изиграна от талантливата Мартина Апостолова.
Касиел Ноа Ашер избира Дарина Радева за проекта, след като я гледала на един изпит. Тогава режисьорката не знаела, че това е дъщерята на президента, но я харесала заради лицето й, таланта й, но най-вече по усещане. Това разказа самата Ашер на пресконференция след прожекция на филма.
"За първи път се запознах на живо с Касиел в бара, малко се поизплаших в първия момент и си викам: Какво ме очаква?", каза Дарина Радева. Не се отказала от филм-спектакъла, защото по думите й това е много различно и ново за нея. "Прибираш се и си мислиш вече за следващия ден. Слива ти се реалност с пиеса", добавя още тя за ролята си, като признава, че по време на репетициите имало много викане и сълзи, но си струвало.
Филм-спектакълът е заснет не толкова професионално, даже самите артисти също са снимали непрекъснато по време на репетициите. "Целта е да има усещане, че те самите се снимат или има още едно лице, което ги снима", каза режисьорката.
''Имам чувството, че съм била в някакъв сън, в един момент всичко стана едно. За месец това ми беше животът. Процесът беше труден, обаче толкова интересен, че колкото и да сме ревали предния ден, на следващия се връщаш и искаш пак", разказа актрисата Йоана Димитрова.
"Аз изживях началото и края на света тези 22 дни, в които работихме заедно", пък призна Яра Ходкевич. По думите й този проект е огледало и едновременно революция срещу това, което се случва в света и изкуството в момента.
Финалните сцени са снимани накрая. По думите на Ашер трябвало време на актьорите, за да се опознаят, че да се стигне и до сцените с целувките.
"Това е един крайно сложен текст с много подводни камъни", смята Касиел Ноа Ашер. Според нея, този филм-спектакъл няма да бъде разбран. "Не знам дали и аз съм разбрала докрай дали нямам още да разказвам, но текстът не е лесен", добави още тя.
Все още не се знае дали проектът ще бъде представен в кината или театъра. Вероятно ще има следващи прожекции в "Топлоцентрала" и кино "г-8".