ВКС върна в Пловдивския апелативен съд делото срещу шофьора на влекач Ваклин Хъмчев, който през 2019 г. уби трима души на разклона за Цалапица.
Според събраните доказателства Хъмчев е нарушил правилата за движение и е причинил по непредпазливост смъртта на Филип Михайлов, Михаил Михайлов и Ангел Змийчаров.
По внесения срещу Ваклин Хъмчев обвинителен акт е проведено съкратено съдебно следствие и е постановена присъда на Окръжен съд - Пловдив, която е отменена с решение на Апелативен съд - Пловдив и делото е върнато за ново разглеждане. След повторното разглеждане на делото с присъда на Окръжен съд – Пловдив Ваклин Хъмчев е признат за виновен в това, че на 13 май 2019 г. на пътя Пловдив – Пазарджик при управление на влекач с ремарке (движение назад на кръстовище при маневра „обратен завой") е нарушил правилата на Закона за движението по пътищата (ЗДвП) и по непредпазливост е причинил смъртта на трима. Наложено му е наказание „лишаване от свобода" за 5 години. Лишен е от правото да управлява МПС за срок от 5 години и 6 месеца.
С решението от 5 юни 2023 г. на Апелативен съд – Пловдив присъдата е изменена, като деянието е преквалифицирано по по-лек престъпен състав.
Намалени са срокът на наказанието „лишаване от свобода" на 4 години и срокът на наказанието „лишаване от право да управлява МПС" на 5 години.
Според тричленния състав на ВКС основателни са възраженията за незаконосъобразното оправдаване на Ваклин Хъмчев по обвинението относно квалифициращия признак „особено тежък случай".
"Легалната дефиниция за „особено тежък случай" предполага положителна констатация за висока степен на обществена опасност както на самия деец, така и на деянието, осъществено от него", казват съдиите. И двете предходни съдебни инстанции са оценили конкретното деяние като такова със завишена степен на обществена опасност. "В недостатъчно пълна степен обаче са обсъдили и оценили обстоятелствата, имащи значение за определянето на степента на обществената опасност на Ваклин Хъмчев като участник в движението и най-вече като водач на пътно превозно средство – товарен автомобил с ремарке", казват съдиите.
Според тях съдът не е отделил необходимото внимание на справката за допуснатите от подсъдимия нарушения на правилата за движение по пътищата, за които е санкциониран по административен ред. Не е отчел обстоятелството, че за период от една година преди деянието той е санкциониран с три фиша за превишаване на скоростта на движение, което говори за една системност в поведението му като водач на МПС, насочена към нарушаване на правилата за движение.
„Осъществяването на забранената маневра в тъмната част на денонощието, с тежко и огромно по размери (сравнено с лекия автомобил) товарно превозно средство, при отсъствието на видимост към платното за движение, по което се е движел автомобилът на пострадалите, с пълното съзнание за липсата на такава характеризират подсъдимия като безразсъден и изключително опасен водач, а оттам и като деец с висока степен на обществена опасност", категорични са върховните съдии.