Наредбата, приета точно преди 1 г., няма как да се отмени. Но се обмисля гратисен период, обяви кметът Васил Терзиев
Между 1 декември и 28 февруари центърът на София вече ще е затворен за най-замърсяващите автомобили - тези със стандарт Евро 1 и Евро 2.
Пълната забрана такива коли да влизат ще важи за т.нар. “Малък ринг” - карето между булевардите “Васил Левски”, “Патриарх Евтимий”, “Скобелев”, “Опълченска” и “Сливница”. (Виж картата).
Така още от този петък в карето не следва да се допускат бензинови автомобили, произведени преди 1996 г., т.е. навършили са 27 г., и
дизели с първа регистрация преди 2002 г.
В момента през този ринг преминават 171 079 коли на ден, като около 38 хил. от тях са от първа екологична група и още 20 хил. от втора.
Регистрираните коли в София са над 867 хил. по данни от миналата година, според експерти вече доближават милион. Отделно десетки хиляди влизат и излизат в столицата.
Новите правила бяха приети през декември м.г. Два дни преди Наредбата за нискоемисионни зони да влезе в сила обаче, има куп неясноти. Най-големята е - ще се налагат ли санкции от първия ден. При обсъжданията преди година в СОС общинарите обещаваха гратисен период до 1 януари, но той не е разписан в наредбата и сега въпросът е отворен.
Обмисля се въвеждане на гратисен период, каза във вторник кметът Васил Терзиев. Определи наредбата като доста неуредена, не е имало добра разяснителна кампания.
Втората неяснота е как ще се налага санкцията на нарушителите. По закон е
от 50 до 500 лв., а за фирми - от 200 до 1000 лв.
Как точно ще се определя размера също не е ясно. Освен това не е разписано и дали ако минем през ринга няколко пъти на ден, ще ни глобят веднъж или няколко пъти.
Не е ясно как ще се налагат санкциите, но пък наложените не могат да бъдат опростени - търсим варианти това да се случи, каза Терзиев.
Иначе общината вече е готова със знаците, поставени са и камери, които разпознават номерата на колите. Проблемът обаче е, че процедурата за софтуера на системата се обжалва. Има доста неща, които трябва да се изчистят, но с екипа ми работим да ги отстраним максимално бързо, обясни кметът. Забраната не може да бъде отложена, защото трябва работещ общински съвет. Според наредбата хора със заповед на кмета ще контролират и извършват наблюдение и/или проверка за спазване на въведените с наредбата ограничения. При необходимост могат да потърсят съдействие от компетентните органи в Министерство на вътрешните работи. Те ще трябва да извършват анализ на нарушенията и при необходимост предоставят информация за тях до държавни органи, органи на Столична община, обществени организации и на средствата за масово осведомяване.
За кого няма да важат рестрикциите:
- За хората, които живеят в обхвата на зоните
Тези, които имат винетка за платените зони, не е нужно да подават документи - вече са в базата данни на общината.
Тези, които нямат винетки за паркиране в центъра, ще трябва да подадат заявления до Центъра за градска мобилност.
- За тези, които имат карта за преференциално паркиране
Такъв документ притежават и хората с увреждания. Те обаче също ще трябва да подадат заявление до ЦГМ.
- За колите на градския транспорт и такситата
Ограниченията се затягат поетапно - от края на 2024-а в малкия ринг през зимата няма да пускат и колите, попадащи във втора екологична група - със стикер Евро 3 (бензиновите, произведени до 1998 г.), както и дизели Евро 4 и 5 (тези до 2007 г.)
Наредбата предвижда и втора зона - “Голям ринг”, с граници между “Сливница”, “Данаил Николаев”, “Ситняково”, “П. Яворов”, “Атанас Дуков”, “Х. Ибсен”, “П. Ю. Тодоров”, “И. Е. Гешов” и бул. “К. Величков”. За него забраната за коли от първа екологична група влиза в сила от декември 2025 г. А две години по-късно - и за тези от втора група.