Финансовата децентрализация ще насочи повече средства към по-бедните райони
Преотстъпването на една пета от подоходния данък на общините, в които е адресната регистрация на облаганите, ще налее допълнителни над 900 млн. лв. в бюджетите им. Това показват нови изчисления на Института за пазарна икономика (ИПИ) въз основа на данните за събраните приходи от този налог през 2022 г., броя на заетите по общини и средната заплата в тях. Тъй като най-рано за въвеждане на принципа може да се говори едва от 2024 г. нататък, сумата в действителност ще е и по-голяма.
За много населени места в България преотстъпването на част от този налог ще означава значителни допълнителни средства, които местната власт не може да събере само от данъци и такси. В някои случаи
средствата, които ще влязат в общинските бюджети, са дори двойни
на това, което съответната община събира сега от физическите лица (виж таблицата).
Финансовата децентрализация е целта на кампания, която ИПИ води от години насам с цел да убеди държавата да преотстъпи една пета от приходите от данъка. Предложението е налогът върху доходите на физическите лица да се събира както и досега от НАП, като приходната агенция да преотстъпва една пета от платеното от всяко физическо лице на съответната община на принципа “парите следват личната карта”, т.е. отиват там, където е адресната регистрация на работещия.
Тази реформа би подобрила неимоверно състоянието на общинските бюджети, създавайки възможности за дългосрочно планиране и устойчиви инвестиции по места. Промяната би дала и стимули на местните власти
да работят за повече частни инвестиции, нови работни места и по-високи заплати, казват от ИПИ.
“Идеята би могла да се разработи и в друг вариант, примерно една пета от събрания налог да се насочва към общината, в която работещият избере - тази, в която полага труд, или тази, в която е адресната му регистрация, ако са различни. Дори при такъв вариант разпределянето на средства от централния към местните бюджети ще бъде много по-честно от сегашното. Защото в момента държавата събира финансовите ресурси от регионите и ги връща под формата на изравнителна субсидия”, каза старши изследователят на ИПИ Петър Ганев.
Институтът за пазарна икономика счита, че преотстъпването на 1/5 от приходите от подоходното облагане към общините трябва да бъде придружено от допълнителни механизми, в т.ч.
насочване на изравнителната субсидия към по-бедните общини
и потенциално използване на част от новия ресурс в тази посока.
А населените места, които концентрират икономическа активност – имат повече работни места и в които се плащат по-високи заплати, ще получат сериозен ресурс, който би ги направил независими от финансиране от централната власт.