Трансформацията е предизвикателство, но банки като ОББ със своите финансови инструменти катализират процесите, отчита секторът
Пари има, но с приоритет ще бъдат фирмите, които генерират по-малко или нулев въглероден отпечатък - тази теза обедини министър, превозвачи и банкери на експертна дискусия.
Средствата за транспортния сектор са от европейските фондове, бюджета и финансовите
институции Предизвикателството пред бизнеса е, че занапред те ще се разпределят приоритетно към компаниите, които генерират по-малко емисии и дори към тези с нулев въглероден отпечатък.
Около този извод се обединиха участниците във форума “ESG и транспортният сектор в България – предизвикателство или възможност”. Той събра представители на правителството в лицето на министъра на транспорта Георги Гвоздейков, превозвачи от всички сектори, експертите от най-голямата банка у нас – ОББ, както и от водещата лизингова компания “ОББ Интерлийз”. Дискусията е втората от кампанията “24 часа и ОББ за устойчиво бъдеще”.
8 млрд. евро от ЕС в новия програмен период до 2027 г. ще бъдат насочени в подкрепа на зеления преход, стана ясно на форума. От тях могат да се възползват и компаниите от сектор транспорт. Други възможности дава действащият инструмент Invest EU в подкрепа на проекти с до 7,5 млн. евро на ниво единична компания. Предстои и скорошно подписване с Европейския инвестиционен фонд на друг финансов инструмент - RRF, също за финансиране и на проекти на транспортните компании в посока устойчивото им развитие и трансформация.
Работим усилено за устойчиво бъдеще, това не е пиар или маркетинг, а нещо, в което вярваме, заяви Добромир Добрев - изпълнителният директор “Корпоративно банкиране и пазари” в ОББ. За 2022 г. ОББ е единствената банка в България, публикувала самостоятелен доклад за ESG.
Добрев очерта и целите на банката, насочени към транспортния сектор - да е №1 по пазарен дял във финансирането на зелени проекти и лидер на всеки от пазарите, на които оперира, по отношение на прехода към устойчиви модели. Само за последните 12 месеца “ОББ Интерлийз”, която е лизинговата компания на KBC Group в България, е предоставила 60 млн. евро ново финансиране на компаниите от сектор транспорт. ОББ е поставила фокус да финансира покупката на най-щадящите околната среда технологии в транспорта.
Поставили сме си за цел 2% от портфейла към 2030 г. да не оставя въглероден отпечатък, каза Добрев. И обобщи, че пари и финансови инструменти за постигането на целите има. Ние разполагаме с тях и сме насреща, увери той.
България не е положила достатъчно усилия, или по-скоро не е намерила волята да върви с бързи темпове към екологични решения в транспорта. За година у нас се внасят 350 000 употребявани коли.
Търсим механизма за стимулиране на обществото
да преминава към електрически автомобили, каза министър Гвоздейков. Като възможна мярка срещу остарелия автомобилен парк той посочи въвеждането на такса от 500 лв. при внос на употребявани коли. Парите от нея може да влизат във фонд, от който да се дават бонуси при покупка на електромобил. Темата е била обсъждана на среща между Гвоздейков и асоциацията на производителите и вносителите на автомобили, автомобилния клъстер, сдружението на общините.
Местните данъци и такси са като обърната пирамида, която не стимулира хората към зелена трансформация. При тях за новите коли се плаща повече, а за старите данъците са по-ниски, каза още Гвоздейков. Като тенденции той очерта електрификация на товарния транспорт, оптимизация на разхода на горива и нови технологии, основани на водород.
Транспортът е отговорен за 20% от генерирането на въглеродни емисии годишно и е изправен пред големи предизвикателства за намаляването им, защото без него не може да има устойчиво бъдеще, каза доц. Марина Стефанова - модератор на дискусията. Тя е зам.-декан “Устойчиво развитие, подкрепа и ангажиране” на Стопанския факултет на Софийския университет и един от водещите експерти по темата.
Компаниите все по-устойчиви, но трябва време, за да постигнат нулеви емисии
Какви са предизвикателствата пред транспортния сектор и кои са най-спешните проблеми за решаване, обсъждаха участниците в панела “ESG и транспортният сектор в България – предизвикателство или възможност”.
Никой производител на товарни превозни средства не си представя, че може за ден да постигне нулеви емисии, нужно е време заради огромните инвестиции, смята Георги Загоров - управител на “Турботракс България”. Като зелени технологии той вижда по-икономични двигатели и използването на биогорива от второ поколение, които може да се правят от отпадъци. Електрическите превозни средства в транспорта в момента били подходящи при градската дистрибуция. Бъдеще имали и двигателите, задвижвани с водород.
Според Загоров няма как да искаме по-чиста околна среда, ако си мислим, че можем да минем безплатно. В краткосрочен план той посъветва компаниите да се подготвят за новите толтакси, които влизат в сила в Германия на 1 декември. А дългосрочно да правят стратегии за обновяване на автопарка.
Загоров обърна внимание, че бизнесът е поставен под сериозен натиск от европейските изисквания във връзка със зелената сделка.
Превозните средства трябва да са с все по-малък въглероден отпечатък, по-сигурни, по-ефективни и по-безопасни, коментира още той. И уточни, че емисиите на парникови газове през 2030 г. трябва да са с 55% по-малко спрямо 1990 г.
Трансформацията ни към зеления преход се състои в стремежа ни да бъдем енергийно ефективни, да използваме възобновяеми източници и да управляваме правилно отпадъците, даде пример Заговор с дейността на “Турботракс”. Компанията има пълно разделяне на хартиени и пластмасови, метални отпадъци, на масла, антифриз, филтри, акумулаторни батерии.
Въглеродна неутралност няма да се постигне скоро, заяви и финансовият директор на “Дискордиа” Цветомир Узунов. Причината - цената, която са готови да платят доставчици и клиенти. Това поставяло определени ограничения, в резултат на което преходът е по-бавен и изисква общи усилия. Като вариант той предложи преходът да се финансира чрез субсидиране на крайните потребители. Оставал неизяснен и въпросът с търговията с емисии в автомобилния транспорт. Колкото по-рано започнем да работим за изграждане на добра зарядна инфраструктура за електрически превозни средства, толкова по-евтино ще бъде, убеден е Узунов. Посъветва бранша да следи внимателно всички утежняващи регулации в различни направления и как те влияят.
Всичките ни камиони отговарят на стандарт Евро 6, средната им възраст е под 18 месеца, посочи Узунов как компанията му върви към устойчивост. През миналата година е намалила с 4% разхода на гориво. Автомобилите генерирали на ден 50 килограма по-малко емисии. Чрез партньорство с един от лидерите в доставките на газ пък ще се оптимизира т.нар. празен пробег, когато не се возят товари. Тогава автомобилът ще се движи, без това да увеличава отделянето на парникови газове.
На новите толтакси в Германия и в Австрия след 1 януари 2024 г. обърна внимание и Николай Рашков, директор “Бизнес развитие” на “Юроспийд”. Автомобилите с нулеви емисии в двете държави няма да плащат. Камионите преди 2019 г. са в първа категория, дължат таксите 100%, има и още 3 категории според възрастта на возилата.
Относно финансирането Рашков акцентира, че банките започват да правят оценка и спрямо рейтинга по ЕSG. Ако няма такъв, компанията получава финансиране на по-висока цена или изобщо не получава парите. Рашков също отчете, че е нужно време, за да има транспорт с нулеви емисии, тай като достигането на тази цел изисква големи инвестиции. Но е оптимист, защото има банки и лизингови дружества, които помагат за намаляване на емисиите. Изнесе и данни, че в България има над 13 000 транспортни компании, 85% от тях имат до 5 камиона, което означава предимно семейни фирми.
От “Юроспийд” са си поставили за цел да намалят емисиите с 15% през 2024 г. Купуват нови камиони, част от тях са с 20 см по-дълго междуосие и ремаркета с подобрена аеродинамика, което намалявало разхода на гориво. Така отделянето на емисии било намалено на 50 грама на километър, а догодина целта е да падне на 47 грама. Според Рашков, ако товародателите подобрят веригите на доставки, може да се постигнат още 15% спестяване на емисии. В компанията заплащането е изравнено, независимо дали е за шофьори, или за административен персонал.
Според Ивайло Делийски - директор “Продажби” в “ОББ Интерлийз”, водеща лизингова компания на българския пазар и част от най-голямата банково-застрахователна група у нас KBC Груп, финансиращите компании могат да имат принос към намаляване на емисиите, като отпускат пари за по-екологични превозни средства при облекчени условия.
Делийски вижда възможност европейското съфинансиране да позволи на финансовите институции да предложат достатъчно атрактивни продукти, които да улеснят фирмите в зеления преход.
Осъзнаваме, че сме важен участник, ролята ни е да катализираме тези процеси и да помогнем на нашите партньори, увери Делийски. Обучаваме нашите служители да разберат колко е важна тази роля и да го предават в своите бизнес разговори с клиенти, добави той. “ОББ Интерлийз” е разработила и внедрява и стратегия за постигане на нулеви емисии до 2050 г. на превозните средства, чиято покупка финансира.