Системата работи от 16 октомври
Един от основните проблеми, които вътрешният министър Калин Стоянов заварил, е ниската събираемост на глобите от извършени нарушения на пътя. Увеличава се и броят на връчените наказателни постановления за нарушения на Закона за движение по пътищата, но все още има проблем със събираемостта на глобите, обясни той.
Освен глоби за скорост системата праща известия и за заснетите да преминават на червено, както и за изготвени наказателни постановления.
За 3 седмици тя
е пратила 12 490
документа,
с които се определя каква парична глоба и колко точки ще се отнемат от санкционираните с актове за установяване на административни нарушения шофьори. Само за октомври, когато системата е работила 2 седмици, са платени глоби за 11 млн. лева. Това е с 2,5 млн. повече от октомври м.г., поясни Стоянов.
Платилите след есемеса ползват 30% отстъпка. Тя се дава на всеки, погасил задължението си до 14 дни след неговото връчване.
Услугата предоставя възможност да бъде получена информация за нарушенията на Закона за движение по пътищата и за плащане веднага. Самият текст е различен спрямо метода на получаване на уведомлението. Есемесът например е най-кратък. В него пише само деня на нарушението, номера на колата и дължимата сума. Във вайбър съобщението се съдържа и номерът на електронния фиш, както и линкове към системата за сигурно електронно връчване и портала за електронни услуги на МВР. Същите връзки ги има и в мейла, но там уведомлението е в свободен текст, а във вайбър само е фиксирано след двоеточие.
Ако човек има регистрация в системата за сигурно електронно връчване и натисне линка, глобата вече е връчена. Дори без акаунт там
всеки може
да плати
задължението
си в портала за
електронни
услуги на МВР
Погасяването може да бъде направено с банкова карта, банков превод или чрез изипей.
Зам.-министърът на електронното управление Валентин Мундров обясни, че новата електронна услуга има добавена стойност за превенцията и пътната безопасност на хората. Министерството на електронното управление ще работи с МВР за предоставянето на други услуги в полза на гражданите.
Тай като системата е нова, Мария Ботева от Пътна полиция призова гражданите, ако нещо ги смущава в съобщението, да се обърнат към най-близката структура към МВР, за да получат информация за глобата. Ботева описа и нейния път - първо е заснемането на нарушението, което се обработва от автоматизирана система за сигурно електронно връчване. Тя вижда с какви данни разполага МВР за човека. Ако има мейл, праща уведомлението така. Ако ведомството разполага само с мобилен номер, системата проверява има ли на него регистриран вайбър. Само ако не го открие, се стига до есемес.
Такава е схемата за глобите за скорост и преминаване на червено. Ако е наказателно постановление, пътят е друг. Първо се започва с издаването на място на акт. След това човек обработва нарушението и в рамките на месец се решава колко точки да се отнемат и каква да е сумата на глобата. Едва тогава на шофьора се праща уведомление за наказателното постановление.
За момента
системата
връчва само
новите
нарушения
“Мислим и как да връчваме за стари периоди”, отговори на въпрос на “24 часа” министър Стоянов. И обясни, че от всички глоби за скорост, около 50% са платени. Голяма част от непогасените не са връчени, отчете още той. Стоянов се надява с известяването хората не просто да погасяват задълженията си, а и да не правят нови.
“Най-добрият начин да не разбирате как работи системата, е да не нарушавате Закона за движението по пътищата”, намигна вътрешният министър на шофьорите.
И посочи, че със събраните пари от глоби се купуват 6 уреда за изследване на дрога. Така ще се намали времето за излизане на експертизите. Сега то е поне 6 месеца.