Осигурено е 3,5 млрд. лв. европейско финансиране
Близо 2 млрд. лв. европейски и по-малка част национални пари се инвестират в модернизацията на жп линии и системи за управление на влакове по изтичащата оперативна програма “Транспорт и транспортна инфраструктура” и по Механизма за свързване на Европа до 2024 г. 1,058 млрд. лв. са по оперативната програма. А голямата мечта зад тези средства са бързи релси до 160 км в час.
732 млн. лв. са по Механизма за свързване на Европа 2014-2020 г.
205 млн. лв. са за два проекта по Националния план за възстановяване и устойчивост, които трябва да бъдат усвоени до края на 2026 г.
3,5 млрд. лв. са планирани до 2027 година. 2 млрд. лв. са по новата програма “Транспортна свързаност 2021-2027”. Те ще са основно за довършване на проекти по линията София - Бургас и София - Свиленград.
1,5 млрд. лв. са по Механизма за свързване на Европа, по които тепърва с проекти ще кандидатства Националната компания “Железопътна инфраструктура”.
Готовност има с проекти
за 6-7 млрд. лв., но на този етап няма да се кандидатства
за еврофинансиране за цялата сума, защото няма да бъде получена. А освен това ще трябва да се спират влакове, което е немислимо, казаха от НКЖИ. (Кои са проектите, от какви източници се финансират и кога ще бъдат завършени - виж инфографиката.)
Въпреки осигурени европейски пари първата жп магистрала от София до Бургас и до българо-турската граница няма да е изцяло завършена до 2024 г. Тежкият участък на жп линията София - Пловдив - от Елин Пелин до Костенец, се изпълнява вече втори програмен период, като участъци от него се прехвърлят за периода 2021-2027 г.
Дори започнат проект като участъка София - Елин Пелин се препъна в липсата на капацитет на изпълнителя. Договорът бе прекратен през май миналата година от министър Николай Събев. А този участък трябваше да е готов през 2020-а. Завършването му е удължено до 2024 г., финансирането е по Механизма за свързване на Европа.
Има и добри примери. Участъкът между Елин Пелин и Вакарел е най-труден за изпълнение от цялото трасе между София и Пловдив. Стойността му е 498,8 млн лв. без ДДС. Дължината му е приблизително 20 км и
в тях влиза най-големият жп тунел в България с дължина 6,8 км
Подобно съоръжение не е строено у нас от 50-те години на XX век, когато е построен тулен “Козница”.
Освен най-дългия тунел проектът включва още два двутръбни тунела с приблизителна дължина общо 1,5 км, пътен надлез и подлез, 8 моста и естакади, системи за сигнализация и телекомуникация, нова гара Елин Пелин и спирка Побит камък. Изпълнител е консорциум с водещ партньор турската компания “Джен-Дуй”.
За модернизация на жп участъка Костенец - Септември срокът е изтекъл през 2022 г., водят се преговори за удължаването му.
За довършване през следващия програмен период остава модернизация на участъка от Елин Пелин до Костенец. Той се финансира по оперативната програма “Транспорт 2021-2027 г.”
Работи се и по рехабилитацията на жп линия Пловдив – Бургас, фаза 2. Част от проекта ще бъде прехвърлен в следващата оперативна програма - 2021-2027 г.
Жп проектите по плана за възстановяване и устойчивост включват въвеждането на супермодерната европейска система за управление на влаковото движение по линията Русе - Каспичан и интермодален терминал в Русе. Вторият проект е изваден от плана, но НКЖИ възразява, а и не се знае дали Еврокомисията ще се съгласи това да стане.