- Пловдивско иновативно училище въведе нов предмет - животознание
- Едни ще спасяват словесното богатство, други ще проучват архитектурното наследство, трети ще изследват релефа
- В СУ "Любен Каравелов" "разбиха" и метеорит, наближаващ опасно Земята, а интерактивната карта на билките в България може да се разгледа в ютуб
Нов предмет - животознание, беше въведен за учениците от пети и осми клас в пловдивското иновативно училище “Любен Каравелов”. Децата ще проучват на терен замиращи села, после ще предлагат как да се възродят, съобщи директорката Славка Щерева. Той е съобразен с програмата на Министерството на образованието и науката и държавните стандарти и е утвърден от педагогическия съвет на училището.
“Така децата ще се научават да търсят и намират разрешение на актуални проблеми. Един от тях безспорно са замиращите села в страната. Затова основната задача ще бъде как да спасим нематериалното и материалното наследство. Учениците са разделени на групи и всеки от тях ще има определена роля. Заедно с преподаватели посещават малки населени места в Пловдивска област. Те сами ще избират мястото, което да отговаря на критериите по проекта”, уточни директорката.
Филолог, математик и географ са начело на групите
Първата група ще има за задача спасяването на словесното богатство в района. Децата ще изследват говорите и езиковото наследство, например пословици и поговорки. Математик е начело на другата група. Заедно ще проучват архитектурните особености на региона. Трета група са географите, които ще изследват релефа и полезните изкопаеми по тези места. Има и музикална група, което ще организира концерти пред местните жители, за да съживят културния живот в селището.
Първият срок ще е за теоретична подготовка. Работата на терен ще започне от втория. Дотогава учениците вече ще трябва да са избрали селата, в които ще започне практическата им работа. За децата ще бъде осигурен транспорт.
На място те ще се запознаят и с работата на местните, ще научат хора с какви професии са необходими. Ще проведат и среща с органите на властта там. Така се осъществява връзка с историята и гражданското образование. В края на учебната година учениците учениците ще излязат с предложения как да бъдат възродени тези села.
Самите деца харесват този начин на изучаване на предмета, защото
имат възможност да общуват с местните жители
Това развива мисленето и творческите им заложби и ги прави по-активни участници в учебния процес.
“В нашето училище от 6-7 години работим по програмата “Училища за пример”. Исках да поемем по една нова посока на преподаване и учителите ни да бъдат по-добре подготвени. За мен беше ясно, че ни трябва помощ отвън. “Заедно в час” отговаря на приоритетите, които сме си заложили - ученикът да е в центъра на процеса, той да е активната страна. Първият учител новатор Георги Стоев вече е известен в града, негови добри практики се цитират в цяла България на различни обучения”, добави още Славка Щерева.
14 преподаватели от СУ “Любен Каравелов” 2 години се обучават по програмата. Учителите се събират, обсъждат теми и решават как може да направят уроците си по-интересни за децата.
“Миналата учебна година проведохме иновативен урок на конференция в Арбанаси. В него бяха включени предметите биология, география, музика и информационни технологии. Преподавателите и децата проучваха билките в България. Учениците използваха наученото за местонаходищата у нас на лековитите растения . Знанията по биология са им помогнали при ходенето им на терен за билки, от набраните са създали хербарии. Научили са и
какви песни се пеят за билките
в различните краища. Със знанията по информационни технологии са изработили интерактивна карта на билките в страната, която публикуваха в ютуб и всеки може да я разгледа”, обясни директорката.
Седмокласници пък са демонстрирали чрез интерактивен урок как се спасява Земята от наближаващ към нея метеорит. В часовете по физика и математика са изчислили неговата траектория, след което са го “унищожили”. Родителите, които присъствали на урока, били силно впечатлени.
В училищета редовно правят анализ как върви обучението на децата и как се променят нагласите им.
“Основната цел е да направим знанията, които получават учениците, по-приложими в живота. Затова ги стимулираме да се включват по-активно със свои предложения и идеи в уроците”, заяви преподавателката по литература Лидия Бакалска. Според нея е много важно да се развиват междуличностните отношения между децата след голямата изолация заради COVID пандемията и в училището работят активно за това.
Стимулират се учениците
да не наизустяват факти, а да участват по-активно в проекти,
като представят свои модели и предложения. Развиват се активно и дигиталните им умения. Децата правят презентации и доклади. През последните години работят с платформи, създават сайтове, мисловни карти и електронни книги.
“Наясно сме, че резултатите ще дойдат в по-късен етап. Работим с колеги от други училища и обменяме опит и знания. Така си помагаме взаимно. Съчетаваме индивидуалното обучение на децата с работата им в екип. Проектът предвижда и
учениците да дадат оценки как се справят учителите
с преподаването”, разказа Лидия Бакалска.
СУ “Любен Каравелов” е с много модерна материална база. Разполага с нов плувен басейн, който се ползва безплатно от учителите и учениците. Всичките паралелки са с разширено и профилирано изучаване на музика. В училището се влиза с изпит по този предмет. Има над 450 ученици и 70 учители.