МРРБ обмисля да прави съвсем ново трасе, за което трябва и екологична оценка - такъв вариант обаче би забавил строителството с поне още 3 години
Магистрала “Струма” може и да излезе от Кресненското дефиле и да мине по ново трасе, както настояват екологични организации.
До края на ноември регионалното министерство (МРРБ) ще обяви обществена поръчка за изработване на прединвестиционно
проучване и проектиране за ново пътно трасе в посока към Кулата
Новият маршрут не трябва да влиза в дефилето, а да го заобикаля, съобщиха от МРРБ.
Целта на проучването е да се намери изпълнимо трасе съобразно особеностите на терена. В същото време трябва да има мерки, осигуряващи високо ниво на пътната безопасност и максимално щадящи природните местообитания в защитените зони. След като се избере нов маршрут, ще се направи отделна екологична процедура.
Става дума само за едното платно на “Струма” - това, по което движението ще е в посока от София към Кулата и Гърция. Другото
е изцяло ново трасе, минаващо на изток от дефилето,
както предвижда избраният още през 2017 г. вариант. За неговото изпълнение има и избрани фирми - “Грома Холд” и ГБС, с които през април бяха сключени договори, но под условие - стартът на строителството да бъде даден едва след като се осигури финансиране и след като се направи анализ за съответствие на проекта с доклада по ОВОС. Сам по себе си този доклад бе атакуван в съда от екологични организации и
приемането му се забави три години,
но те изгубиха окончателно делото в началото на 2023 г.
Г 10,50 в случая означава, че габаритите на новото платно са 10 метра и половина, т.е. това трасе, което ще минава по поредица от виадукти и малки тунели, ще е широко 10,5 метра. Общата стойност на участъка е почти 1,2 млрд. лв.
За платното в другата посока обаче бе избран съществуващият път Е79, който трябва просто да се рехабилитира и на който в момента се изпълняват специфични консервационни цели и мерки за защитените зони “Кресна – Илинденци” и “Кресна”. Те бяха поискани от Европейската комисия през юли 2022 г., защото
път Е79 в този участък минава през защитена зона
Изборът на съвсем ново трасе за него и фактът, че ще се прави отделна екологична процедура, означават, че целият проект ще се забави. Изготвяне на нов доклад по ОВОС за съвсем ново трасе отнема минимум 7-10 месеца. Дори Министерството на околната среда и водите да одобри, нищо не пречи на екоорганизациите да го атакуват в съда и така допълнително да забавят процедурите. Освен това, след като тези спорове приключат, идва редът за избор на изпълнител за изготвяне на конкретен проект, утвърждаването му и избор на фирма, която да изпълни проекта. При най-оптимистичния сценарий всичко това ще отнеме нови 3 години, без да се смята самото строителство.
Според източници на “24 часа” новата процедура била просто резервен вариант, в случай че ЕК забави решението за финансиране или се окаже, че конкретният технически проект за източния вариант не съответства на доклада за ОВОС. Така се оставяла възможността все пак да има процедура, по която да се започне работа по съвсем ново трасе, и тя е относително напреднала.
В действителност крайната цел на многобройните екологични организации е да откажат правителството да строи нови или рехабилитира действащи трасета, а вместо това да се приеме вариантът отпреди десетилетие - да се направи огромен 22-километров тунел в планината, който да няма досег със защитената зона. Още навремето обаче такова съоръжение
беше оценявано грубо на около милиард и половина евро,
а в момента сигурно би струвало в пъти повече. Освен това строителният бранш опонира, че зоната е силно сеизмична, а и стотиците камиони, които трябва да изнесат милиони кубици земна маса от планината, със сигурност биха съсипали природната среда в дефилето.