"Райънеър" (Ryanair) се стреми да удвои дела си на бързо растящия полски пазар и да разшири като цяло дейността си в Източна Европа през следващото десетилетие, като така нажежи допълнително битката с "Уизеър" (Wizz Air), съобщава Ройтерс, като се позовава на представители на бранша.
"Райънеър", чиято стратегия досега даде предимство на компанията в Ирландия, Италия и голяма част от Западна Европа, планира да направи същото и в източната част на континента. Превозвачът вече лети до дузина полски летища, а има и девет бази в страната, посочва главният му изпълнителен директор Майкъл О'Лиъри. "Когато и където и да се сравним с "Уизеър", става ясно, че цените и разходите ни са по-ниски", казва той.
О'Лиъри дава като пример за стратегията на компанията Албания. "Райънеър" планира да открие тази зима нови 25 маршрута от страната, за да изпревари конкурента си.
Но и "Уизеър" не стои със скръстени ръце. Компанията планира до 2038 г. да удвои броя на самолетите, с които сега лети, а предстои съвсем скоро да обяви 35 нови само в Полша, казва главният изпълнителен директор Йожеф Варади. "Стремим се към двуцифрен растеж ежегодно през следващите 7-8 години", посочва той.
С население от близо 40 милиона души Полша е без съмнение най-апетитният нов пазар в Европа. А с увеличението на разполагаемия доход и търсенето на пътувания в страната расте, отбелязва агенцията.
"Тези хора стават по-богати. А когато забогатееш, започваш да летиш повече", казва Джейми Линдзи, инвеститор в "Артемис инвестмънт мениджмънт" (Artemis Investment Management), която притежава дял в "Райънеър".
По информация на фирмата за анализ на данни Ай Би Ей (IBA) нискобюджетните превозвачи владеят сега около 59 на сто от авиационния пазар в Полша спрямо 31 на сто през 2021 г. Очакванията са делът им да расте, тъй като все повече поляци пътуват с цел туризъм и работа, но не напускат страната, казва Михал Качмаржик, главен изпълнителен директор на "Бъз" (Buzz), чартърно подразделение на "Райънеър", базирано във Варшава. Той посочва, че "Бъз" и "Райънеър" се фокусират върху развитието на регионалните летища като Модлин, недалеч от Варшава, или Катовице, близо да Краков, пише БТА.
Това контрастира с "Уизеър", която лети най-вече от и до главното летище на Варшава - "Фредерик Шопен".
Натискът на "Райънер" към Полша идва в момента, когато компанията изпитва проблеми в Италия, където е най-големият превозвач, и във Франция, където регулаторите искат да наложат минимална цена на самолетния билет, за да ограничат нискобюджетните компании и така да подкрепят влаковите и автобусни превози и да намалят въглеродния отпечатък.
По-леката регулация и по-лошата жп мрежа в Полша и Източна Европа като цяло правят региона привлекателен за нискобюджетните авиопревозвачи. "Регионалните летища играят важна роля в пътническия трафик в Полша, като първите 10 от тях заемат половината от пътникопотока след пандемията", казва Дан Тейлър от консултантската компания "Ай Би Ей инсайт" (IBA Insight).
И за "Райънеър", и за "Уизеър" експанзията е свързана с придобиването на нови самолети. Ирландската компания поръча по-рано тази година 300 броя, като немалка част от тях ще отидат именно в Полша, посочва Качмаржик.
"Днес разполагаме с 64 самолета в региона. До 10 години броят им ще се удвои. Ако днес превозваме 30 милиона пътници, тогава те ще станат 60 милиона", казва той.
О'Лиъри посочва, че около 180 нови самолета, поръчани от компанията, ще бъдат базирани в Централна и Източна Европа през следващите осем години.
Варади е също толкова уверен в перспективите на "Уизеър" в Полша и региона и способността на компанията да отнеме пазарен дял от полския ЛОТ (LOT) и румънската ТАРОМ (TAROM). По думите му войната в Украйна не е повлияла на пътуванията в региона.