Сухите шампоани, балсами и гелове все още са малка част от този пазар, но са бъдещето
11 български фирми от различни краища на страната бяха припознати от двама министри - на иновациите и растежа Милена Стойчева и на икономиката - Богдан Богданов, като смели, иновативни и с потенциал да са лицето на България.
Собствениците им са предприемачи, мотивирани да развиват устойчив бизнес с добавена стойност.
А те са компаниите, които “24 часа” отличи в 9-ия си пореден национален конкурс “Големите малки”.
16-те фирми грабнаха авторитетното жури с иновативни системи за пожароизвестяване, играчки, които могат да се ползват под наем, безводна козметика, пробиотици от магарешко мляко, производство на различни продукти от киви и др.
Наградите си - чек за реклама на стойност 10 000 лв. в платформите на “Медийна група България”, получиха на церемония в “София Тех парк” във вторник.
За първи път тази година “24 часа” връчи и 5 поощрителни приза - възможност за реклама на стойност 5000 лв.
Партньори на “24 часа” в конкурса са Пощенска банка, Българската агенция за експортно застраховане, А1 България, Visa, “Дънди прешъс металс”, Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия и “София Тех парк”.
Представяме ви тазгодишните победители.
Наградата за СТАРТЪП получи фирмата “Морава балм”. Ето защо:
Сухите шампоани, балсами и гелове все още са малка част от този пазар, но са бъдещето
Понякога нуждата от даден продукт може да бъде добро начало човек да се заеме с производството му и така да открие своя самостоятелна ниша на пазара.
Такъв е случаят със семейството на Красимира Георгиева. И тя, и съпругът ѝ, и дъщеря им Анита – всички са запалени по екстремни спортове като ски, сноубординг, уиндсърфинг. Анита разказва, че при ските и сноуборда често слънцето прегаря кожата на лицето, а уиндсърфът редовно оставя мазоли по ръцете.
В търсене на подходящи козметични продукти Анита, която е завършила химия и фармация в Софийския университет “Св. Климент Охридски”, започва да търси подходящи шампоани и балсами и лека-полека стига до убеждението, че
е най-добре сама
да си ги прави
Така през 2015 г. се появява фирмата “Морава балм”.
Нейните продукти са различни - всички са твърди, включително и шампоаните, защото за производството им не се използва вода.
“В основата на нашия малък семеен бизнес стои егоизмът. Егоизмът да запазим моретата и океаните чисти от пластмаса и замърсявания, така че и внуците на нашите внуци да могат да карат с удоволствие сърф, да се гмуркат, да се запознаят с необятния свят на морето, да го обичат и уважават като нас и да го пазят, както ние го правим”, казва Анита Георгиева.
Безводната козметика е все още един малък сегмент от 300-милиардния годишен пазар на козметика и заема не повече от 2 до 4% от него. Тя не съдържа вода, която потребителят така или иначе ще използва, за да се изкъпе и това спестява от водния ресурс на планетата.
Но водата в козметичните продукти е и предпоставка за развитие на бактерии, а липсата ѝ в състава на тази специална козметика позволява на производителите да избегнат употребата на редица консерванти, сгъстители, регулатори на консистенцията, стабилизатори и т.н. Тоест получава се продукт, който съдържа само това, което е нужно да измие, подхрани или хидратира кожата и косата.
Така дори шампоанът идва под формата на малко блокче. Това позволява той да се предлага, съхранява и транспортира в картонена опаковка, което от своя страна спестява тонове пластмаса и означава по-малко въглеродни емисии.
Но как човек да познае кое е сапун
и кое - твърд шампоан?
“На първо място сапунът се прави от мазнини, смесени с натриева основа, и е с над 9 pH. Шампоанът е винаги с pH между 5 и 6 и в него няма натриева основа, а повърхностно активни вещества, които помагат съставките да се разпенват”, обяснява Анита Георгиева.
Фирмата все още има само 4-ма души персонал, но това не пречи на създателите ѝ да мечтаят - например как след 5 години тяхната марка да бъде водеща в развитието на категорията в България и малък, но достоен играч на този пазар в Европа. Защото са осъзнали, че
иновациите са основен двигател на ръста в
цялата категория козметика
и ще останат такъв в идните години. В този бранш буквално всеки месец излиза ново проучване – било за съставките и начина, по който се смесват, било за вида на крайния продукт.
Например допреди няколко години твърдият шампоан беше основният продукт в категорията, но вече се говори и за душ гелове, балсами, терапии за коса, почистващи формули за лице и всевъзможни продукти за грижа за кожата и косата, които са в твърдо състояние.
От 2022 г. “Морава балм” разработва марката си през онлайн международни пазари и това ще остане приоритет за фирмата и в бъдеще.
Мечтите са, разбира се, и за нова лаборатория, производствени машини и повече служители.
Във фирмата мечтаят за нова лаборатория и за нови машини, с чиято помощ да усъвършенстват производството на безводни козметични продукти.