- Съветниците се събраха извънредно да изберат временни районни кметове, но се заеха със съоръжението
- Приеха декларация, канят министъра на транспорта да обясни за пътната връзка
Реконструкцията на Бетонния мост в Пловдив, който свързва 100-хилядния район “Южен” с центъра на града, се отлага.
Това решиха 40 общински съветници, които се събраха извънредно, за да изберат временни районни кметове, тъй като титулярите се кандидатират отново. И покрай тази точка се заеха и с Бетонния мост, чиято съдба от 2017 г. насам пали всякакви страсти. Причината е, че съоръжението е
основна пътна връзка и неговото премахване или дори само затварянето му за реконструкция би превърнало в анклав
кв. Кючук Париж”.
И сега животът на хората там е сложен, защото се правят много ремонти и доста улици са затворени. Сред тях е “Даме Груев”, чиято реконструкция се точи 2 г. А тя извежда основния трафик към надлез “Родопи”.
Разкопани и затворени са части от бул. “Александър Стамболийски” заради изграждането на Южния обходен колектор. Заприщени са и улиците от южната част на изграждащия се транспортен пробив под централна гара.
Таксита масово отказват да приемат заявки за кв. “Кючук Париж”
“Животът ни е ад”, протестират жители на ул. “Петър Стоев”, която е разкопана и от огромна тръба под прозорците им се изливат обратни води.
Малцина оптимисти в квартала се шегуват, че “Кючук Париж” се е превърнал в специална част на Пловдив и не може току-така, който реши, да влиза и да излиза.
“Ако затворят и Бетонния мост, Пловдив ще се окаже в тотална тапа”, заяви съветникът от ВМРО Стефан Послийски. След думите му 40 общинари, при нужни 26, решиха реконструкцията на моста да се отложи, докато не бъде въведен в експлоатация пробивът под гарата.
Той е само на стотина метра от въпросното съоръжение и всичко е разкопано. По график трябва да бъде завършен през ноември догодина.
На същата извънредна сесия в сряда пловдивските общинари гласуваха още по-дружно - с 44 гласа “за”, декларацията на колегите си от ГЕРБ.
Тя призовава министъра на транспорта Георги Гвоздейков и ръководството на НКЖИ да дойдат в Пловдив и да дадат пълна информация какво ще се прави с Бетонния мост. “Проблемът е жизненоважен”, изтъкна съветникът от ГЕРБ Йордан Илиев.
Мостът е нисък и пречи на скоростните влакове
по линията Пловдив-Свиленград да минават под него. Към момента освен него основни връзки между районите “Южен” и “Централен” са надлез “Родопи” и “Коматевският възел”, но са крайно недостатъчни.
“Мостът ще се повдигне, тъй като в момента пантографите на влаковете падат, за да минат под него. Трябва да се повдигне самата конструкция, за да може да мине проводникът. Ще се вдигне стоманобетонна конструкция, а работата по нея ще отнеме шест месеца”, обясниха от НКЖИ.
Проблемите с Бетонния мост започнаха през 2017 г., когато беше разгледан и приет планът за устройство на територията. Тогава се реши, че трябва да бъде съборен след изграждането на пробива под гарата, а предишният местен парламент го одобри. Това се случи при управлението на кмета Иван Тотев. Основният аргумент бе, че скоростните влакове не могат да минават под него, защото е нисък. Надигнаха се брожения, правиха се подписки за спасяване на моста.
Още с идването си на власт кметът Здравко Димитров се зае да спасява Бетонния мост. Той постави въпроса пред НКЖИ, че тази пътна връзка трябва да се запази. Тогавашният служебен министър Христо Алексиев се съгласи. От железопътната компания увериха, че те поемат реконструкцията му.
Според НКЖИ тя ще се осъществи по следния начин. Съоръжението ще бъде съборено в частта, където минава над жп линиите, и ще се изгради наново с разширение към бул. “Македония”. Ремонтът трябва да започне до края на месеца.
Вторият етап предвижда самата община да направи разширение
от другата страна - откъм бул. “Христо Ботев”. Все още обаче план на самата реконструкция не е представен. Това накара съветника от ЗС “Александър Стамболийски” Георги Колев да иска банкова гаранция от НКЖИ.
На един от съвместните брифинги между Здравко Димитров и железопътната компания беше споменато, че изграждането на моста ще струва 5 млн. лева, а срокът за строителство е 6 месеца.
Той и сега е толкова натоварен, че на места от бетонната конструкция се подава арматура и строителни инженери са категорични, че трябва да му бъде направен основен ремонт.
“Представете си, ако го затворят и в същото време пробивът под гарата, който се явява връзка с район “Южен”, още не е готов. По график той трябва да бъде завършен чак в края на 2024 г.
През това време ще летим ли?”,
недоумяват жителите на “Кючук Париж”.
Изграждането на този мост започва през далечната 1929 г. и е построен за година. Тогава той е бил част от т. нар. Калпакчиево шосе, но пловдивчани го кръщават Бетонния мост. Разширен е през 1981 г. и е открит на 24 май като част от честването на 1300 години от основаването на българската държава.
Цялата модернизация на жп възел “Пловдив” е на стойност 280 млн. лв. Това са европейски средства, отпуснати на НКЖИ.
Част от мащабния проект е и пробивът под гарата. Целият район е разкопан, а движението по бул. “Христо Ботев” е, меко казано, затруднено. Предвижда се подземното съоръжение да бъде
с две платна, които ще минават под релсите
и ще свързват централната част на града с район “Южен”. Изкопите са стигнали до двора на училище “Св. Климент Охридски” на бул. “Васил Априлов” от едната страна. Цялото колело пред гарата е разорано. Тепърва предстои още много работа и късане на нерви от страна на шофьорите.