Безспорно има проблемни места в конституцията. Една от темите е съдебната власт. 4 от 5-те промени, правени досега на основния закон, са на тема съдебна власт. Още при създаването й нещо не е било наред. Сега се прави 6-а промяна и отново основният проблем е съдебната власт - да бъде гарантирана по-голяма самостоятелна и независимост на съдиите, те да се избират от мнозинство в кадровия орган.
Това коментира в предаването "Тази неделя" проф. Екатерина Михайлова, дългогодишен бивш народен представител, конституционалист и университетски преподавател.
Според нея въпреки всички критики по отношение на съдържанието и на времето, когато е писана, настоящата конституция е свършила основните си задачи - демократизирането на страната и зададената посока към ЕС и НАТО.
Екатерина Михайлова е категорична, че самата промяна няма да оправи нищо, важни са следващите промени на законите - най-вече този за съдебната власт, както и кои нови хора ще бъдат избрани в съдебната система.
Ако някой си представя, че догодина върховенството на закона да бъде гарантирано, няма да стане. Промяната на конституцията е само една крачка, макар и основна, смята Михайлова.
На настоящите депутати проф. Михайлова постави средна оценка - предложенията им не били добре обмислени, нито добре мотивирани - например идеята им за служебното правителство, което да не се назначава от президента. Самата от години иска то да бъде премахнато, но по думите й депутатите предлагат текстове, които не решават въпроса.
Кой може да стане премиер и как да бъде сформирано служебното правителство - предлаганите формули не са работещи, смята тя. Например - председател на Народното събрание да стане премиер - той е политическа, фигура, което е проблем, ще има проблем при избори, а може и да откаже. Ако пък е председател на Конституционния съд, има конфликт и несъвместимост, каквато има и при управителя на БНБ, който по закон трябва да е деполитизиран. Те двамата също могат да откажат, изброи Екатерина Михайлова. И попита - ако парламентът може да си избере правителство, защо трябва да се занимаваме със служебно.
Според нея в предложенията за промени на конституцията липсват солидни мотиви. Спорен момент по думите й е и промяната, която разрешава двойното гражданство. То е принадлежност, каза тя. И попита - ако има конфликт между България и Франция например, как би гласувал един депутат с двойно гражданство.