- Работници запълват фугите с пясък и битум - образуват се бабуни
- Дължи се на геофизични процеси - наличие на много глина, обясниха от фирмата изпълнител
Големи фуги се отвориха по сравнително скоро ремонтирания път, който води към Хисаря, а жители на курортното градче силно негодуват. Участъкът беше обновен през лятото на 2020 г. за 11 млн. лева с ДДС. Възложител бе Агенция “Пътна инфраструктура”, тъй като трасето е част от републиканската мрежа.
“В момента засипват пукнатините с пясък, мете се с метла, а отгоре се сипва нещо като асфалт”, алармира Даниела Тодорова и припомня технологията, която е била приложена по време на ремонта. Тя е включвала насипване на 10 см натрошен камък, след това 30 см студено фрезоване и допълнително свързващи вещества, а над тях - 10 см асфалт и 4 см плътна смес за тежко движение.
“Как е възможно при такава технология само след 3 г. да зейнат фуги”, питат жители на Хисаря, които всекидневно ползват трасето. Участъкът е силно натоварен, защото
много от хората пътуват за работа до Пловдив и обратно
А в почивните дни туристи от страната ходят на уикенд в Хисаря. По този път се стига и до тракийския култов център в Старосел.
Процепите притесняват най-вече шофьорите. Дефектите са в района между селата Дуванлий и Черничево. “Откакто алармирахме, от няколко дни работници на фирмата изпълнител - “Европейски пътища”, запълват пукнатините”, обясни Иван Ладжев. Бригади работеха на трасето и в сряда, установи репортерска проверка.
“На места обаче пукнатините са много големи и дълбоки. В този участък пътят открай време пропада и става вълнообразен. Самата основа явно не е здрава”, смята Митко Сотиров, който всеки ден ползва това трасе. По думите му отсечката е
много натоварена с тирове и тежка селскостопанска техника,
която допълнително уврежда настилката.
През лятото на 2020 г. хората в района силно се зарадваха, когато видяха валяци и техника. Тогава АПИ възложи на “Европейски пътища” работата по проблемната отсечка. Тя е 9 км от Дуванлий до Черничево и още 1,2 км до жп прелеза към Хисаря.
На 29 юли 2020 г. тогавашната областна управителка на Пловдив Дани Каназирева заедно с шефа на Областното пътно управление към онзи момент Йордан Калев извършиха инспекция. И обявиха, че ремонтът ще приключи предсрочно в средата на август 2020 г.
Увериха, че пътят ще бъде разширен и ще се сдобие с нови мантинели и знаци.
Твърдяха, че се подсилва и пътната основа
“Този път е сред приоритетните в нашия регион, тъй като е натоварен и целта е да улесни трафика към Хисаря. Дадохме обещание, че ще го направим, и го изпълняваме”, заяви тогава Дани Каназирева.
Потърсена от “24 часа” сега, тя казва, че не е възлагала този ремонт, а само е ходила като областен управител да види в какви темпове върви. “Въпросите за качеството ги отправете към АПИ като възложител”, отговори Каназирева.
От Областното пътно управление в Пловдив, което е подразделение на АПИ, потвърдиха, че са поискали от фирмата изпълнител да отстрани гаранционно повредите.
“Поне 12-13 писма сме изпратили до нея”, казаха от ведомството. Но уточниха, че въпросният ремонт
вече е извън гаранция, защото е възложен като текущ,
а не като основен.
“Имаме гаранционна отговорност и запълваме фугите”, каза пред “24 часа” Маргарита Попиванова, изпълнителен директор на “Европейски пътища”. Тя помоли да се обърнем към инженерите във фирмата.
“Пукнатините се дължат на геофизични процеси - наличие на много глина, и затова пътят се пропуква”, обясниха специалисти от компанията. И увериха, че запълват фугите по технология, одобрена от европейските нормативи - пясък и битумна емулсия.
Въпреки това обаче шофьори твърдят, че след “поправките” по асфалта се образуват бабуни и неравности. А гледката е изумителна.
От “Европейски пътища” посочват, че ремонтът, който са извършили тогава, е
бил превантивен, т.е. включва само преасфалтиране
Струвал е по 1 млн. лв. на километър на цени отпреди 3 години, сочат изчисленията. Инженери на фирмата смятат, че въпросният път може би се е нуждаел от други видове ремонти.
“Гаранцията е изтекла и въпреки това запълваме пукнатините. Не мога да кажа на колко места са. Как да ги измерим? Просто отиваме и запълваме”, обясни инж. Гинка Маринова от “Европейски пътища”.
"В търсене на трайно решение, нашите екипи направиха неколкократни щателни обследвания на проблемния участък и установиха, че няма технологична причина за появата на пукнатините. Затова сме се обърнали към АПИ да насрочи проверка със специалисти по хидрология и геология, тъй като районът е много водонаситен и това би могло да е причина за напукване на конструктивните пластове", обясниха още от компанията.
А хората от Хисаря и селата Черничево, Старо Железаре и Дуванлий се питат колко време ще издържат запълнените фуги по новия асфалт.