Пътуването трябва да е под 80 километра
Във Франция автомобилистите, които редовно качват други пътници по пътя им за работните места, получават бонус от 100 евро от тази година. Целта е да се насърчи споделеното пътуване и така да се намалят задръстванията и вредните емисии. В добавка от тази година по някои магистрали там се експериментират и специални ленти за движение на леки автомобили,
в които пътуват повече от двама души, включително и шофьорът.
Плановете да се насърчат споделените пътувания във Франция излязоха още през 2019 г., но пандемията и нуждата от социална дистанция забавиха въвеждането в практиката на мерките.
“Този бонус цели да насърчи водачите да прибягват към споделено пътуване. Освен положителното влияние върху климата това е и отговор на по-високите цени на горивата”, каза френската министърка на енергийния преход Аниес Пание-Рюнаше.
Изплащането на бонуса подлежи на редица условности и целта му е всъщност да намали ежедневния трафик към големите градове от хора, които пътуват за работа. Парите са предназначени само за новорегистрираните потребители на платформите за споделено всекидневно пътуване, като има и ограничение: плащат се само при пътувания, по-кратки от 80 километра. Т.е. не може водачът да получи бонус за това, че е качил някого в Париж, за да пътуват за Ница.
Освен това първото плащане е в рамките само на 25 евро, а останалите 75 евро се плащат,
ако са осъществени поне 9 такива пътувания през следващите три месеца.
Тези суми се плащат директно от платформата за споделено пътуване, на която са регистрирани потребителите. Бонусът би могъл да бъде изплатен и под формата на ваучери.
Целта на поощренията е споделените пътувания да нараснат от сегашните 900 хиляди месечно до 3 милиона за няколко години. Във Франция около 60 милиона седалки в автомобилите остават празни всеки ден, а утрояването на броя на хората, които правят пътуването споделено, ще помогне да се избегне емитирането на 4,5 милиона тона въглеродни емисии годишно според френското транспортно министерство.
В момента във Франция се експериментира и друго поощрение на споделените пътувания - от това лято в един 8-километров участък на магистралата между Лион и Гренобъл е отделена специална лента за движение само на леки автомобили с двама и повече от двама пътници, включително и водачът, за електрически коли и превозни средства със специален режим на движение.
Участъкът е обозначен със специален ромбоиден знак. Той е направен светещ, тъй като специалният режим на движение не е през целия ден, а само в определени часове. Колко души има на борда, се отчита от система с камери с изкуствен интелект.
Всекидневното пътуване до работа на големи разстояния във Франция, особено около Париж, е истинско предизвикателство. Тъй като цените на жилищата във френската столица са много високи, много хора се заселват в покрайнините, в областта Ил дьо Франс, където
разстоянията от единия до другия край минават 150 километра
В този район е обичайно да се пътува до работа за около 60-70 километра в едната посока.
Споделеното пътуване съвсем не е съвременно начинание. То се разпространява често във времена, в които има икономически трудности, кризи с горивата, инфлация и т.н.
По време на Втората световна война в САЩ има правителствени инициативи, които поощряват намаляването на броя на незаетите седалки в автомобилите, които са голямо разхищение във военновременните условия. Оттогава е плакатът, чийто надпис гласи: “Ако се возиш сам, все едно возиш Хитлер”.