Анализ на ИПИ: Расте ножицата в резултатите по двата предмета
Има голямата разлика между постиженията на учениците по български език и математика, показва тазгодишното външно оценяване след 7-и клас, анализират от Института за пазарна икономика.
Средната разлика дори се разширява значително - 19,7 точки в полза на българския език спрямо 15,7 точки година по-рано.
Общинските данни са събрани въз основа на публикуваните в портала за отворени данни средни стойности на ниво училище. Средният брой точки за всяка община е равен на средния резултат на училищата в нея, претеглен с броя на явилите се ученици на всеки от изпитите.
За поредна година на първо място на оценяването по български език и литература се нарежда община Неделино, със 75 точки от възможни 100, при явили се 40 ученици, а този път на второ място излиза Бобошево, със 74 точки, но с едва 9 ученици. В топ 10 влизат още няколко общини на територията на област Смолян, които традиционно се представят добре на външните оценявания и матурите - Златоград, Баните, областният център Смолян.
Сред водещите общини са и няколко големи областни центъра - Варна (68 точки) леко изпреварва Столичната община (67 точки) тази година, а с висок резултат са и Благоевград, Бургас и Велико Търново. В столицата обаче се явяват най-много ученици.
С под 10 точки са две общини - Грамада и Трекляно, a видими струпвания на общини с по-нисък резултат има край Стара Загора и Сливен, Добричко и Видинско.
Най-високият резултат по математика тази година е в Сърница с 63 точки, следвана от Златоград (50 точки), Варна (49 точки), Столична и Неделино (по 47 точки). В челото на класацията попадат както малки общини, така и големи областни центрове. С под 10 точки пък са няколко малки общини - Сухиндол, Невестино, Чупрене, Бойница, Трекляно. Доколкото може да се говори за клъстери с относително високи резултати по математика, такива са например общините в област Смолян, както и в Средногорието.
Само в 9 общини средната оценка по математика е по-висока от тази по български език. Задълбочаването на разликата между постиженията по математика и български език говори за сериозни дефицити при обучението по математика в прогимназиалния етап, обобщават от ИПИ.
От института уточняват, че при прегледа на данните трябва да се има предвид, че колкото по-малък е броят явили се ученици, толкова е по-голяма вероятността средният резултат в конкретната община да варира значително от година на година и е възможно сред водещите да се нареди малка община, където са се явили няколко добре подготвени ученици. Обратно – големите общини, където ежегодно се явяват голям брой ученици, в общия случай запазват относително постоянни резултати.