“Бакшишът ни обижда” бяха табели, които висяха в градските бани. И зевзеците поправяха И на Е.
В България има леко шизофренично отношение към благодарността за хората от обслужващата сфера. От една страна, българската битова култура е силно повлияна от османската, в която бакшишът е един от стълбовете. Самата дума бакшиш е по произход персийска, навлязла в българския през османския турски. Означава подарък от благодарност, между другото, на съвременните турски и мюсюлмански сватби има момент, наречен Бакшиш, в който гостите обявяват подаръците си за младоженците.
При соца заради нарастващото значение на “четвъртото съсловие” всякакви хора от обслужващата сфера, които изведнъж забогатяха, правеха разни мушингии на ръба на закона и висшата номенклатура започна да организира кампании, чувствайки, че икономическата им власт и привилегии са застрашени от цялата кохорта бармани, сервитьори, продавачки в плод и зеленчук, фризьори, шофьори на таксита.
Вероятно именно заради тези практики на хората от обслужващата сфера, които вършеха по същество измами, а партията водеше борба с бакшишите, е
такова плачевно ниско нивото на обслужването у нас
В съседна Гърция, с която все се мерим, бакшишът е в реда на нещата и персоналът знае, че колкото по- доволен е клиентът, толкова по-голяма е вероятността той да получи допълнително възнаграждение под формата на филодороми (буквално - приятелски подарък, от “филес” (приятел) и “доро” - дума със същия корен като българската дар).
Обслужване без бакшиш е възможно
само в култури с много висока трудова етика като Япония например
В социалистическа България вместо бакшиш се насърчаваше негласно надписването на сметката със стоки и услуги, които не са извършени. После през 90-те започна дописването на сметката с такса сервиз, подобно на италианското коперто или българският му вариант задължителен куверт, мутирал напоследък в задължително заплащане на ентъртейнмънт такса.
Стигаме естествено и до бакшиша за лекаря
Много по-добре е да намерите начин да предадете на лекаря, който ви е спасил живота или е направил нещо много добро за вас, някаква сума пари вместо бутилка скъп алкохол или шоколадови бонбони. Същото се отнася и за медицинската сестра, акушерката или какъвто и да е медицински персонал. Тъй като лекарите много ги преследват за корупция, част от тях определено се смущават от парите в брой. Но няма по- добро средство за показване на благодарност от парите в брой. Разбира се, парите, давани по принуда предварително, не са нещо, което трябва да се насърчава, но щом за фризьорката е допустимо да се дадат допълнително пари в брой, защо това да не е за акушерката, която ви е помогнала да се освободите от бременността си.
5 правила за изискано даване на допълнителни пари в България
1. Винаги се дава бакшиш, ако някой ви обслужва лично - фризьор, сервитьор, масажист. Ако сте на опашка във верига за бързо хранене, не е нужно да давате бакшиш за хамбургера си или за баничката си.
2. Няма общоприет размер на бакшиша - 5 или 10%, както е в някои други страни. Дава се толкова, колкото може да си позволите. Прекалено малкият бакшиш от типа 10 стотинки е по-скоро обиден и за двете страни. Не е окей и прекалено щедрият бакшиш. Закръглянето на сметката не е бакшиш, както и несъобщаването на размера му, а просто оставянето някъде на някакви пари.
3. Бакшишът се оставя в брой, ако плащате обичайно с карта, в края на сметката оставете банкноти за сервитьора. В някои страни има практика да се дописва сметката и да се оставя с картовото плащане, но у нас няма измислен метод как бакшишът да стигне до конкретния сервитьор чрез картовото плащане.
4. Ако ви откажат да приемат бакшиша, настоявайте, но не повече от веднъж. Може отказът да е куртоазен, но ако втори път ви откажат, може би има някаква основателна причина за това, тъй че не бъдете прекалено настойчив.
5. Бакшиш в аванс не се оставя. Примерно отивате на фризьор или масаж с идеята да му дадете в аванс някакви пари, за да сте сигурни, че той ще е достатъчно ангажиран и старателен. Предварително дадените пари за някакво действие или бездействие се наричат подкуп и нищо не ви гарантира, че ще бъдете доволен от услугата, като я предплатите. Най-добре е да се дава възнаграждение съобразно положения труд след, а не преди услугата.