Указания на главния прокурор дават яснота по спорните текстове в НК
За тези, извършили престъпление с чужди автомобили, ще се иска обезпечаване на личното имущество до равностойността на возилото
Kолите на пияни, дрогирани и на убийците на пътя ще бъдат приобщавани като веществени доказателства към разследването, но не е задължително да бъдат изземвани във всички случаи. Собствеността им обаче ще бъде запорирана с искане до съда, за да се обезпечи отнемането им след влизането на присъдата в сила. Това пише в методическите указания на Борислав Сарафов до прокурорите в цялата страна.
Главният прокурор изпревари депутатите и внесе яснота кога и как колите на пияни и дрогирани шофьори ще се изземват.
Промените в Наказателния кодекс за отнемането на автомобилите предизвикаха смут и хаос сред шофьорите. След обществената реакция депутатите се срещнаха с вътрешния министър, за да обсъдят ситуацията. Обещаха да отложат влизането в сила на новите разпоредби, докато не се изготвят процедури и наредби за крайната мярка срещу войната по пътищата.
При всеки случай на дрогиран или пиян (с над 1,2 промила) шофьор, както и при катастрофи с телесни повреди или смърт започва досъдебно производство. То се ръководи от прокурор. Точно затова Сарафов е изготвил указанията до обвинителите. В тях изрично пише, че
колата се изземва с решение на съда
След влизането на промените в сила в началото на август стотици шофьори предаваха доброволно с протокол колите си, а адвокати ги съветваха да не го правят.
Най-масовият случай на иззети незнайно докога коли през последния месец е в следните хипотези:
- пияни с над 1,2 промила алкохол в кръвта;
- пияни с над 0,5 промила алкохол в кръвта, които вече са осъждани за шофиране с над 1,2 промила;
- дрогирани;
За тях в указанията на Сарафов пише, че прокурорите ще преценяват дали да бъдат върнати, но с условия. Ако са собственост на нарушителя - след наложена от съда обезпечителна мярка. Ако са чужда собственост, от пияния или дрогирания шофьор ще се търси равностойността на автомобила - след изготвяне на съдебно-оценителната експертиза.
Автомобилите обаче ще бъдат приобщавани като веществени доказателства към разследването. Освен за пияните и дрогираните шофьори това ще важи и за тези, които са причинили значителни щети, средни телесни повреди или смърт, но са отказали дрегер, избягали са от местопрестъплението, шофирали са без книжка, превишили са скоростта с над 50 км/ч в населено място, минали са на червен светофар, бутнали са човек на пешеходна пътека.
В тези случаи Сарафов препоръчва на прокурорите да не връщат иззетата кола, докато не приключи разследването. Причината е, че то е сложно и е свързано с нарушаване на правилата на движение по пътищата, механизъм на причиняване на телесна повреда или смърт, както и с много експертизи.
Колите, с които са убити или ранени хора,
трябва да бъдат внимателно огледани, описани с протокол и снимани, както и да се вземат мерки, за да не се повредят. Затова, докато тече досъдебното производство, ще стоят запечатани и ще се знае точното им място на съхранение.
За тези на пияните и дрогираните шофьори, които не са причинили смърт, ще се преценява дали е адекватно да се пазят до края на разследването, при положение че вече са запорирани от съда или е готова експертизата за стойността им.
Всички иззети и обезпечени автомобили, с които е извършено престъпление, ще бъдат въвеждани в Унифицираната информационна система на прокуратурата.
Най-спорният момент при поправките в Наказателния кодекс беше за тези, които са убили някого на пътя или са заловени пияни или дрогирани зад волана на чужд автомобил. Депутатите приеха, че ще се заплаща равностойността му от виновния шофьор. Тогава се появиха хипотези, че той може да няма имущество или да го продаде, докато решението на съда влезе в сила.
В указанията на Борислав Сарафов е решен и този въпрос. В такива случаи виновният шофьор се привлича като обвиняем, а прокурорът започва действия по установяване на имущественото му състояние - жилища, банкови сметки, дялове във фирми и други авоари. След това ще иска от съда
запор на личното му имущество, за да може да бъде обезпечена сумата,
на която е оценен автомобилът и която той трябва да плати при окончатеното му осъждане. Ще се искат запори на имоти, пари и дялове и за размера на глобата, която се плаща отделно при определяне на наказанието. Наблюдаващият прокурор трябва да съобразява искането за запори със стойността на автомобила. Ако колата например е 50% собственост на виновния шофьор и 50% на съпругата му, прокурорът ще иска обезпечение и на дела на жената, за да се предотврати продажбата на автомобила в хода на досъдебното производство и съдебното дело.
След промените в Наказателния кодекс, с които се въведе конфискацията на автомобилите, от МВР отчитат, че пияните и дрогираните шофьори намаляват, особено вторите.