71% от родителите у нас отчитат, че онлайн обучението по време на пандемията от COVID-19 е дало негативни последици върху образованието на децата им. 54% смятат, че това време вкъщи се е отразило негативно на социалните им умения. Това показва проучване на агенция “Тренд” по поръчка на Либералния институт за политически анализи (ЛИПА) и по проект на ЮНЕСКО. Извадката обхваща 607 родители на деца от 3-и до 12-и клас от общо 4013 интервюирани.
40% от родителите смятат, че онлайн обучението се е отразило негативно върху физическото развитие на децата им, а 38% са убедени, че е довело и до промени в психичното им здраве, сочи изследването, което бе представено в двореца "Врана" днес.
По-високото образование води до по-голяма критичност и отчитане на по-големи последици по всички изброени аспекти. Това важи и за живеещите в столицата, както и за етническите българи, за разлика от етническите турци и роми. Изключение е влиянието върху знанията, което се посочва в еднаква степен както от столичани, така и от жителите на останалите населени места, сочат анализите на “Тренд”.
Малко под една трета (31%) определят нивото на стрес при децата вследствие на дистанционната форма на обучение в някаква степен като високо. Една пета от родителите обаче не отчитат никакъв стрес, изпитан от децата им, по време на дистанционното обучение. Тази позиция се застъпва по-често от родителите с основно и по-ниско образование и живеещите извън столицата.
Общо 60% от родителите са помагали активно на децата си в процеса на учение в дистанционната форма на обучение по време на пандемията от COVID-19. Жените са подпомагали децата в по-голяма степен отколкото мъжете. Като профил родилите, които са участвали в обучението на децата си са по-често от средното наети специалисти, в групата 30-39 г., с висше образование, сочат данните от изследването на "Тренд".
Делът на родителите, които не са подпомагали активно или изобщо не са подпомагали (37%), може да бъде резултат от липса на време и възможност. Не е изключено обаче това да е резултат и от по-ниска техническа грамотност или подценяване важността на образованието. Родителите със средно или основно образование са подпомагали децата си в по-малка степен, отколкото висшистите. Това важи и за лицата от ромски произход, както и за живеещите в селата.