Около 10 млн. евро може да генерира Свищов от продажба на терени в планирания Дунавски индустриален технологичен парк. А очакваните заплати за работещите там след 3 години са около 2 хил. евро. Това чуха от експерти гражданите на дунавския град, събрани в салона на ПБНЧ „Еленка и Кирил Д. Аврамови – 1856“ за представяне на проекта за развитие на индустриалната зона. Участие в представянето на дейностите по проекта взеха кметът на Свищов Генчо Генчев и част от екипа по разработването му, в лицето на проф. д-р инж. Фантина Рангелова преподавател към Строителния факултет на Университет по архитектура, строителство и геодезия, Ивайло Асенов, експерт по европейски политики и инж. Бойко Милев, представител на "Техпарк Инженеринг", посочват от местната управа.
Представена бе 3D визуализация на Индустриалния парк, разработена от международен екип – български и турски специалисти, лидери в проектирането и изграждането на подобни проекти.
Кметът на Свищов Генчо Генчев припомни изминатите стъпки от старта на инициативата през 2018 г. Върна се и още 3 г. назад, когато бе поискано от Министерство на отбраната да бъдат предоставени за управление и стопанисване 300 дка на бившите казарми в Свищов. "Тогава ние не си давахме сметка, че в далечната 2023 година ще дойде моментът, когато наистина Европа и българската страна ще предоставят условия, при които българските общини да кандидатстват именно за изграждане на индустриални зони. Сега сме на крачка от финала и на 1 ноември предстои да входираме нашето проектно предложение по Плана за възстановяване и устойчивост, с което Община Свищов има реалният шанс да получи близо 40 милиона лева без ДДС, за изграждането на своята Индустриална зона", коментира кметът.
Той имал увереност, че проектът ще се случи защото държавата е поела ангажимент и с Общината вървят заедно по различните тежки процедури.
"МРРБ в края на миналата година предостави средства в размер 1.6 млн. лв. на Община Свищов за бързи проектни геоложки проучвания на терени в цялата зона на бившите казарми. В момента са изготвени всички необходими доклади от "Геозащита Плевен" ЕООД и са предоставени на фирмата, която изготвя идейния проект на Индустриалната зона. Много пъти умишлено се насаждаше в обществото, че на този терен не може да се случи абсолютно нищо, тъй като било свлачище и т.н. Там, където има свлачищен район, фирмата е позиционирала мястото за обществено ползване, което няма да натоварва зоната и да създава условия за активизирането му. Още повече, че той съвпада с пряк достъп и излаз на р. Дунав, от какъвто град Свищов и неговите жители имат нужда", допълни Генчев.
На финалната права държавата предстои да сключи споразумения с Община Свищов, чрез държавните учреждения – Агенция пътна инфраструктура, Булгартрансгаз, ЕСКО и ВиК, които ще осигурят пътната връзка, газифицирането на зоната, енергийната ѝ независимост и ВиК инфраструктура с канализационните отклонения.
Във връзка със спекулациите, че ще се злоупотреби с парите за изграждане на зоната, Ви информирам, че по програмата и Плана за възстановяване и устойчивост е уточнено, че всички важни инфраструктурни обекта трябва да бъдат изградени от държавните предприятия.
Две кръгови кръстовища на улица „33-ти Свищовски полк“, околовръстен път, ще бъдат вход и изход на зоната. "Заедно с изграждането на двете кръгови кръстовища, ще бъде рехабилитирана цялата улица „33-ти Свищовски полк“, от границите с община Белене и село Ореш. Екипът по проекта през изминалата седмица договори изграждането на скоростната отсечка до бъдещата автомагистрала Русе – Велико Търново. За инвеститорите е много важна бързата свързаност и транспортните коридори, които да се осигурят логистиката на производството им в Индустриалната зона", каза кметът. Той съобщи, че министъра на транспорта е подписал писмо, с което четирилентовият път ще стане обект от национално значение, за да може успоредно с изграждането на пътя Русе – Велико Търново, да започне изграждането и на бързата отсечка от Свищов до автомагистралата. През октомври месец ще бъде отворена процедурата за хидрогеоложкото проучване, от къде точно ще мине този четирилентов път.
"С радост мога да споделя, че вече има интерес от страна на инвеститори, които желаят да инвестират в зоната, а това е и едно от условията на Програмата – да има проявен инвеститорски интерес, с което наистина да се покаже, че Индустриалната зона е устойчива", подчерта Генчо Генчев.
Експертите, които присъстваха на представянето на проекта, подчертаха, че очакваните приходи за общината от продажба на терени в Индустриалната зона са около 10 млн. евро, очакваните заплати за работещите там след 3 години са около 2 хил. евро. Ползите за местния бизнес ще са в близостта с международните компании, които ще се възползват от ресурсите на местните производители и експерти. Това ще наложи също и привличането на високо квалифицирани кадри, за което ще се работи съвместно със Свищовската академия, Русенския и Великотърновския университети, и съседните общини.
Кметът подчерта, че в проекта е заложено извеждането на трафика от зоната да става в близост до точката определена за евентуално изграждане на моста над Дунав, за да може да има директна връзка между Индустриалната зона, околовръстния път, скоростната отсечка към магистралата и бъдещия Дунав мост.
Той също подчерта, че приоритет за изграждане на такива зони е даден на Северна България, а Община Свищов е най-добре подготвената община, която има готовност да подаде на 1 ноември своето проектно предложение за изграждане на Индустриалната си зона. Очакваните средства за реализиране на проекта са в размер на 40 млн. лв., които няма да са достатъчни, но Общината е предвидила няколко допълнителни финансови инструмента както: Планът за интегрирано градско развитие, Интегрираните териториални стратегии, Българската банка за развитие и др. като ще се търси целево финансиране, за развитие на Индустриалната зона. Дунавският парк ще разполага с обществена зона, с различни обекти за жителите на Свищов и неговите гости, и с 22 парцела за бъдещите инвеститори.