Насочи острието към нискотарифните авиокомпании
Министърът на транспорта в Париж: 10 евро за полет, това повече не е възможно
И Белгия подкрепя предложението
Да бъде въведена минимална цена на самолетните билети в ЕС, за да бъдат намалени вредните емисии в атмосферата. Това ще предложи на колегите си в Евросъюза в близките дни министърът на транспорта Клеман Бон. Той заяви, че подема битка срещу дъмпинга, свързан с околната среда, и че „самолетни билети за 10 евро, това повече не е възможно в момент, когато се извършва екологичен преход”.
Според Бон ултраевтините самолетни билети, предлагани от някои нискотарифни авиокомпании, “не съответстват на цената, която плаща планетата”. В интервю пред сп. “Нувел обсерватьор” транспортният министър на Франция изтъква още, че
с тази мярка ще бъдат защитени “по-сериозните компании
като националния превозвач “Ер Франс”. За момента Бон не посочва каква би трябвало да бъде евентуалната минимална цена на самолетните билети за ЕС.
Всичко, което ще накара авио компаниите да плащат справедлива част от разходите, свързани с опазването на околната среда, е нещо добро”, категоричен е Джон Ворт, експерт в областта на пътуванията и създател на кампанията “Влакове за Европа”. Той обаче смята, че проблемът е по-скоро не в хората, които от време на време хващат самолета за уикенда в някоя друга европейска държава, а в елита на редовните пътници.
Във Франция едва 2% от населението извършва половината полети, се посочва в изследване на неправителствената организация “Възможно”. 15% от британците купуват 70% от самолетните билети, а 8% от нидерландците – 42%. Като цяло
37% от европейците никога не са пътували извън родината си,
показва анкета в рамките на съюза. Тази статистика не засяга директно въздушния транспорт, но дава представа за броя на жителите на Стария континент, които хващат самолета.
Доклад на организацията “Грийнпийс” от юли тази година пък разкрива, че билетите за влак в Европа са два пъти по-скъпи от полетите. Само 12 жп линии са оценени като бързи, надеждни и по-евтини от самолетите при 112 основни маршрута, анализирани от природозащитниците. В същото време полетите създават около 12 пъти повече вредни емисии, отколкото еквивалентните пътувания с влак.
През май т.г. Франция забрани някои вътрешни полети. Става дума най-вече за такива, които могат да бъдат заменени от пътувания с влак, продължаващи до 2 часа и половина. В крайна сметка обаче поради факта, че влаковете не пътуват късно нощем, забраната засегна само три маршрута – от летище “Орли” в Париж до Бордо, Лион и Нант. Заради тази предпазливост правителството понесе големи критики от страна на природозащитниците, че не прави достатъчно за намаляването на емисиите с парников ефект.
Джон Ворт добавя, че предлагането на международни жп връзки все още е твърде слабо, което кара пътниците да залагат на самолетите. “Ако искате да отидете от Париж до Барселона или до Франкфурт, капацитетът на влаковете по тези линии е много слаб”, аргументира се той пред “Евронюз”. И добавя, че министър Бон не е коректен, когато твърди, че може да се купи самолетен билет за 10 евро.
Минималните тарифи за еднопосочно пътуване не са по-малко от 40-50 евро, казва привърженикът на влаковия транспорт. Издания във Франция напомнят също, че рентабилността на нискобюджетните авиокомпании се дължи всъщност на допълнителните такси и добавки, които правят реалната стойност на билета доста по-висока – като се започне от избирането на място и се стигне до сервирането на вода на борда.
Много експерти са на мнение, че
решението е по-скоро в създаването на специална такса за често пътуващите
и премахването на междинните полети на кратки разстояния. Във Великобритания от години се дискутира въвеждането на такса за редовните пътници. Тя би трябвало да се увеличава според нарастването на броя на полетите в течение на годината: увеличението е незначително при първия полет и нараства с всеки следващ.
Германия също намали вътрешните полети. “Ако пътувате от Щутгарт до Сингапур, но единственият директен полет е от Франкфурт, германците ще ви накарат да изминете отсечката Щутгарт-Франкфурт с влак”, продължава Ворт. Според него проблемът е, че някои държави като Франция не разполагат с централизирана система. “Във Франция високоскоростните влакове са свързани само с полетите на “Ер Франс”, докато в Германия може да се хване влак и за полет на “Изи Джет”, обяснява експертът.
Неговото мнение е, че инициативата на Бон е много ала Макрон и от тактическа гледна точна не е най-добрата. Той смята, че германският транспортен министър няма да е много ентусиазиран, Испания и Нидерландия вероятно ще проявят по-голям интерес, а за останалите може само да се гадае. За момента единствено белгийският министър на транспорта коментира предложението на френския си колега. “Споделям неговата гледна точка”, заяви пред изданието “Тренд танданс” Жорж Гилкинет, като добави, че „самолетните билети трябва по-добре да отразяват истинската стойност на това, което представляват“. Гилкинет обяви, че ще използва предстоящите си срещи с Клеман Бон, за да обсъди по-подробно темата. Тя ще бъде поставена на масата в момент, когато 27-те страни членки не успяват да стигнат до съгласие за налагане на задължителен минимален данък върху керосина на самолетите, които излитат от Европа.
Генералният директор на “Райън еър” Едуард Уилсън реагира много враждебно спрямо подобни мерки за контрол на цените и обяви, че те “са достойни за Северна Корея”. Това се случи, когато преди 3 години Австрия обяви, че иска да забрани евтините самолетни билети за средно около 40 евро на полет. Според ирландската авиокомпания
подобни идеи са анти-потребителски и са поддържани от субсидираните от държавите си авиокомпании
Сега след изявлението на Бон от “Райън еър” обявиха чрез говорителя си, че се надяват Европейската комисия да не разреши полетите да станат привилегия единствено за богатите.
Ворт има съмнения, че френският транспортен министър по-скоро иска да си направи реклама, отколкото да промени нещата. “Международната реклама около забраната на късите вътрешни полети във Франция беше огромна. Но се оказа без никаква полза. Макрон обаче спечели от тази реклама. Страхувам се, че Бон прави същото. И че реалното осъществяване ще е със същия ефект”, казва създателят на “Влак за Европа”.